Minister: NS moet alle reisinfo verzorgen

UTRECHT - Alle reisinfomatie op het spoornetwerk komt bij de NS, informatie over storingen moet ook via mobiele toepassingen op te vragen zijn, Prorail blijft een zelfstandig bedrijf en zowel de NS als ProRail moeten de reiziger veel meer centraal stellen.
Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vrijdag aan de Tweede Kamer in een brief over het functioneren van het Nederlandse spoor. De minister reageert daarmee op adviezen die zijn gegeven na de verstoorde treinenloop tijdens sneeuwdagen en na de brand bij de verkeersleiding in Utrecht.
Veel Kamerleden wilden dat ProRail in handen zou komen van de overheid, maar daar kiest de minister niet voor. Wel zal ze beter vinger aan de pols houden en dreigt ze met hoge boetes als het bedrijf niet goed presteert. De bonussen van de directie worden dan mogelijk ook ingetrokken.

VERKEERSLEIDINGSPOSTEN

Om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren, zullen alle lokale verkeersleidingsposten onder één dak komen. De bewindsvrouw hoopt dat zo sneller oplossingen komen bij grote storingen op het railnetwerk.
NS en ProRail reageerden instemmend op de brief van Schultz. Woordvoerders van beide bedrijven spreken van een "volgende stap in een betere dienstverlening"

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.