PostNL verwerkt recordaantal pakjes door drukte: 'Het is hectisch'

PROVINCIE UTRECHT - Record na record sneuvelt bij PostNL. Er wordt zoveel besteld dat er inmiddels 62.000 pakketten worden bezorgd vanuit het postsorteercentrum in Nieuwegein. Dat zijn er op een normale donderdag 40.000, maar sinterklaas en kerst komen eraan en er wordt veel meer besteld omdat de winkels eerder sluiten. "Soms komt de stoom je uit de oren en ben je moe, maar we gaan gewoon door als team", zegt depotmanager Michel Palm.
Een recordaantal pakjes wordt door PostNL verwerkt
Een recordaantal pakjes wordt door PostNL verwerkt © RTV UTRECHT / Anne-Marie Verhagen
Maar liefst 9000 pakjes gaan per uur over de band bij het postsorteercentrum in Nieuwegein. Van drukte of hectiek merk je weinig. Er is veel geautomatiseerd. Onlangs opende PostNL een gerobotiseerd sorteercentrum, voor het sorteren en distribueren van kleine pakketten. De drukte was voorzien, zegt Michel Palm. "We hebben al sinds januari meer bezorgers rijden, meer vrachtwagens en twee extra depots geopend."
PostNL verwerkt een recordaantal pakjes door drukte
Toch is corona een wispelturige factor. Doordat de winkels eerder sluiten, de feestdagen eraan komen en er allerlei kortingsacties lopen zoals Black Friday, sneuvelt record na record. Dat merkt pakketbezorger Rick Westbeek. Hij werkt nu zes maanden bij PostNL, met plezier zegt hij. "Maar het is wel een hele drukke tijd."
Rick is zijn bus aan het inladen. Hij pakt flink door, want "het is hectisch". De pakjes moeten op de juiste plek in de bus komen. Rick heeft twee tot drie minuten om een pakket af te leveren bij een klant. "Dat is wel genoeg, maar soms duurt het langer doordat mensen op zolder zitten te werken en dan horen ze de bel niet."
Ondanks de drukte vindt Rick zijn werk heel leuk. "Je hebt je vaste wijk en kent je klanten. Je weet, de ene is wat sneller en de ander wat langzamer. En ik vind het leuk dat mensen je dankbaar zijn als je er weer op tijd bent."