De menselijke maat in daklozenopvang: 'Waren slechts twee telefoontjes nodig om verwarde vrouw op te vangen in hotel Bunk'

© RTV Utrecht
UTRECHT - "Als iemand neervalt met een hartaanval, wacht je dan tot de ambulance komt of begin je vast met reanimeren?" Radouane Menni van de Tussenvoorziening legt met zijn vergelijking de vinger op de zere plek. Afgelopen vrijdag waren er slechts twee telefoontjes voor nodig om een dakloze en verwarde jonge vrouw tijdelijk onderdak te geven in het Utrechtse hotel Bunk. Dat mag dan geen structurele oplossing zijn, de vrouw was afgelopen weekend wél geholpen met een warme douche, goede maaltijd en een zacht bed.
"Laat ik even benadrukken: dit is echt geen luxe", zegt Menni. Hij kent de reacties wel, van mensen die zeggen dat ze het ook weleens lekker zouden vinden om gratis en voor niets in een hotel te overnachten. "Het is een noodsituatie. Geloof mij maar, je wil echt niet met deze mensen ruilen. Het enige wat de meeste dakloze mensen willen is een huis, een eigen plek."
Extra opvanglocaties voor daklozen
Sinds de coronacrisis gebeurt het vaker dat dakloze mensen opgevangen worden in hotels. Vorig jaar al waren sommigen van hen welkom bij Bunk en Star Lodge Hotels in Utrecht. Dat laatste hotel vangt nu 350 vluchtelingen op.

Nu de koudweerregeling (KWR) weer van kracht is, worden er ook weer mensen opgevangen in Bunk. "We hebben daar goede afspraken over met de Tussenvoorziening", zegt directeur Joachim de Looij. "Niet iedereen is natuurlijk geschikt om tussen reguliere gasten opgevangen te worden, denk bijvoorbeeld aan zwaar verslaafde mensen. We zijn ook geen hulpverleners, dus als we een bepaalde zorgvraag hebben, zijn de lijntjes met de Tussenvoorziening kort."

Om meer plek te hebben voor daklozen die gebruik willen maken van de koudweerregeling gaat er aan de Zeehaenkade een extra opvang open, tot april 2022. En vanaf februari volgend jaar komt er in de Biltstraat tijdelijk een extra algemene opvang voor dakloze mensen.

Angstig en verward

Twee agenten troffen afgelopen vrijdagavond rond 21.30 uur de vrouw aan op straat. "Ze was heel angstig en verward", blikt Menni terug. "Als je een stap in haar richting zette, kroop ze helemaal in elkaar. Ik ben geen psychiater, maar het was wel duidelijk dat ze psychische problemen had. Dan ga je iemand geruststellen, uitleggen dat we haar op gaan vangen. Kijken: wat heeft iemand nú nodig. Dat was een opvangplek. Waar ze vandaan komt en of ze een begeleider heeft: dat is dan voor latere zorg."
Toen de vrouw even later bij Bunk terechtkwam, was de keuken - vanwege de coronamaatregelen - al dicht. "Ik zie de koks nog zitten", zegt Menni. "Er was geen discussie, geen chagrijn. Ze deden hun koksmuts weer op en hebben een maaltijd voor haar gemaakt." Het voorval laat zien dat als de lijntjes kort zijn, mensen binnen korte tijd goed geholpen kunnen worden.

Geen hulpverleners

Bunk-directeur Joachim de Looij vindt dat "een groot compliment" voor zijn team. "Ik kan wel van alles willen, maar ik heb hier ook een host staan en een barmedewerker: zij moeten het ook zien zitten. Ze zijn immers geen hulpverleners. Maar er was geen twijfel over mogelijk: iedereen wilde doen wat in zijn of haar macht lag om deze vrouw te helpen. Dat was allemaal intrinsieke motivatie. Daar ben ik heel trots op. Ik vind ook dat dat hoort bij ondernemen anno 2021."
Radouane Menni van de Tussenvoorziening deelde afgelopen zaterdag zijn bevindingen op LinkedIn. Hij is nóg verbaasd over het vele aantal positieve reacties op zijn post. "Dat had ik helemaal niet verwacht. Maar ik denk wel dat mensen behoefte hebben aan zoiets. Het toont dat je ver kunt komen met een beetje begrip, medeleven en empathisch vermogen."

Rockster

Inmiddels is via het netwerk contact gelegd met de begeleider van de vrouw. Zij is weer terug naar Almere, de regio waar ze normaal opgevangen wordt. "Vorig jaar was er iemand die hier bijna niet durfde te overnachten. Ik ben toch geen rockster, dit is veel te luxe, zei hij. Maar het mooie is: als je mensen deel laat uitmaken van het 'normale leven' in zo'n hotel, dan zie je dat dat heel veel zelfvertrouwen geeft. Ze maken weer deel uit van de maatschappij en worden hier zo ook behandeld. Dat is heel dankbaar."