Hoe gaat het met de deelfietsen, deelscooters en deelauto's in Utrecht? 'Aanbieder komt afspraken niet na'

UTRECHT - Deeltweewielers en deelauto's schieten als paddenstoelen uit de grond in Utrecht. Op steeds meer plekken in de stad zie je bijvoorbeeld elektrische deelfietsen en -scooters staan die je via apps kan boeken, maar worden ze ook gebruikt? De gemeente komt vandaag met cijfers. Verder blijken er problemen te zijn met een van de aanbieders. Utrecht heeft de vergunning van dit bedrijf ingetrokken.
Het gaat om de Deense deelfietsaanbieder Donkey Republic. Het bedrijf kwam volgens wethouder Lot van Hooijdonk afspraken niet na. Zo bleef het aantal fietsen op straat te laag. "Deze vergunninghouder is tot de conclusie gekomen dat het aanbod in Utrecht minder rendabel is dan aanvankelijk werd verwacht", schrijft Van Hooijdink in een brief aan de gemeenteraad.
Een deelfiets van Donkey Republic in Leidsche Rijn.
Een deelfiets van Donkey Republic in Leidsche Rijn. © Innovactory International

Halvering aanbod

Verschillende overleggen met de directie van Donkey Republic hebben niets opgeleverd. Het bedrijf stelde geen verhoging, maar een halvering voor van het aanbod op straat: 300 in plaats van 600. Ook bleek de aanbieder niet te willen voldoen aan andere afspraken zoals het herplaatsen van fietsen, stelt de gemeente.
De vergunning van Donkey Republic wordt per 31 december ingetrokken. "Wij zullen vanaf de eerste week van januari 2022 controles uitvoeren en zo nodig actie ondernemen wanneer de voertuigen van Donkey Republic nog ter verhuur in de openbare ruimte worden aangetroffen." Het bestaande aanbod van OV-fiets in Utrecht blijft gewoon beschikbaar. De gemeente gebruikt de komende periode voor een verkenning van mogelijkheden voor andere deelfietsaanbieders in de stad.

Deelbakfietsen

De wethouder is tevreden over het gebruik van deelbakfietsen in de stad. Aanbieder Cargoroo heeft er honderd geplaatst. "Het lijkt erop dat Utrecht de buurtbakfiets omarmt", aldus Van Hooijdonk. "Uit de cijfers blijkt dat deze deelbakfietsen volop worden gebruikt door buurtbewoners om kinderen te halen en brengen naar school en sportclubs, boodschappen te doen of grote aankopen te vervoeren."
In het derde kwartaal van dit jaar werden gemiddeld meer dan twee boekingen per bakfiets per dag gemaakt. "Dat is meer dan in andere steden. Binnen een half jaar is er al 92.000 kilometer met alle bakfietsen in Utrecht gefietst", aldus de wethouder.

E-bikes, e-scooters en auto's

Sinds 1 oktober vallen ook de groene deeltweewielers van TIER Mobility op in het Utrechtse straatbeeld. Op 22 november is gemeten hoeveel er gebruik wordt gemaakt van de 250 e-bikes en 150 e-scooters. Ruim 1.100 gebruikers hadden toen meer dan 2.500 ritten op de elektrische deelfietsen gemaakt en daarmee 11.000 kilometer afgelegd. Zo'n 900 gebruikers hadden bijna 2.700 ritten gemaakt op een e-scooter en daarmee 12.500 kilometer gereden.
E-bike en e-scooter van TIER.
E-bike en e-scooter van TIER. © TIER Mobility
Een deelauto in Utrecht werd in de periode januari tot en met oktober gemiddeld 0,67 keer per dag gereserveerd. Deelauto's rijden volgens de wethouder gemiddeld vaker dan veel Utrechtse privéauto's. Ze wijst erop dat een reservering uit meerdere ritten kan bestaan. Ook is het gebruik nog wat gedempt door de lockdowns.
"Een indicatie dat Utrechtse deelauto's goed worden gebruikt, is dat commerciële aanbieders veel vergunningen aanvragen en in rap tempo deelauto's bijplaatsen", aldus de wethouder. Afgelopen jaar zijn er drie aanbieders bijgekomen. Per 100.000 inwoners heeft Utrecht relatief gezien het hoogste aantal deelauto's. Twee jaar geleden waren er 531, nu ligt dat aantal op 700. Volgend jaar verwacht Utrecht 1.000 deelauto's te hebben.
In alle wijken staan inmiddels deelauto's van commerciële aanbieders. Na positieve ervaringen in de Grifthoekgarage is besloten om eind dit jaar ook 17 deelauto's in Parkeergarage Croeselaan te zetten. Voor verschillende andere parkeergarages zijn er vergelijkbare plannen.

Niet geschikt voor mindervaliden

De ervaring leert dat de deelvoertuigen niet geschikt zijn voor mindervaliden. Er zitten bijvoorbeeld geen handgashendels in deelauto's. Ook zitten er geen wandelstokhouders op de fietsen of extra spiegels op de e-bikes. De voertuigen zijn ook nog eens erg zwaar. Een e-bike van TIER weegt bijvoorbeeld 40 kilo.
Oplossingen zijn er op dit moment niet. Volgens de wethouder komt dit door de beperkte omvang van beide doelgroepen en de fase waarin deelmobiliteit nu zit. "Indien we als gemeente deelauto's of andere deelvervoermiddelen willen aanbieden die specifiek voor mindervaliden te besturen zijn, dan moeten hier subsidiemiddelen voor worden vrijgemaakt. Als de komende jaren de markt voor deelmobiliteit volwassen wordt, is het op termijn alsnog denkbaar dat ook nichemarkten bediend gaan worden."

Campagne en probeerregeling

In januari start Utrecht een campagne om inwoners te informeren en te stimuleren om gebruik te maken van deelvervoer. In het voorjaar komt er ook een zogenoemde probeerregeling, waarbij Utrechters gratis of met korting kennis kunnen maken met de verschillende vervoersmiddelen.
Komend jaar komt de wethouder op verzoek van de raad ook met een uitgebreid plan van aanpak op het gebied van deelmobiliteit. Dit wordt onderdeel van het Mobiliteitsplan 2040.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.