Dag van de Vrachtwagenchauffeur in Amersfoort: 'Zonder chauffeurs staat alles stil'

© RTV Utrecht / Jordi de Jong
AMERSFOORT - De transportbranche kampt met een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs. In oktober en november stonden er bijna 10.000 vacatures open en daarom komt de Dag van de Vrachtwagenchauffeurs vandaag als geroepen. "Zonder chauffeurs staat alles stil", stelt Lisette van Herk, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).
Het is 9.00 uur als een groep vrachtwagenchauffeurs zich verzamelt op de parkeerplaats van wegrestaurant De Tweede Steeg in Amersfoort. Ze parkeren hun trucks in een halve cirkel, zodat ze uitkijken op een podiumpje dat voor hen wordt opgebouwd. Met een kop koffie in de hand en een babbel met collega's moet dit een feestelijke dag worden.
De Dag van de Vrachtwagenchauffeur in Amersfoort

Onderweg

Zeker als Samantha Steenwijk na een uur het podium komt opgelopen, en speciaal voor deze dag het lied 'Onderweg' heeft gemaakt en ten gehore brengt. "Leuk nummer", reageert IJsselsteiner Peter van Herpen, een van de aanwezige vrachtwagenchauffeurs. "We zijn elke dag onderweg en straks gelukkig ook weer onderweg naar huis", lacht hij.
Hij zit inmiddels ruim dertig jaar in het vak en geniet nog steeds met volle teugen. "We moeten weleens zweten en het is weleens pittig, maar kijk om je heen. Geniet van de natuur en het rijden op de weg. Je hoeft niet de hele dag op een kantoortje achter een beeldscherm te zitten."

Vergrijzing en weinig instroom

En dat enthousiasme hoopt het STL bij meer mensen op te wekken. Drie op de tien ondernemers in het goederenvervoer kampt namelijk met een personeelstekort en de verwachting is dat de branche de komende jaren 10.000 nieuwe chauffeurs per jaar nodig heeft. Maar door de vergrijzing en weinig instroom blijkt dat op dit moment lastig.
"We zorgen ervoor dat er aantrekkelijke regelingen zijn om in te stromen en je opleiding te doen", vertelt Van Herk. "Het is best een kostbare opleiding, dus we zorgen voor een subsidie-aanbod en een baangarantie. Dat maakt het de moeite waard om de opleiding te doen. We doen er alles aan om de mensen in te laten stromen en ze te behouden."

'Waardering in salaris mag hoger'

Tegelijkertijd denkt Peter dat je ook wel wat moet opofferen om vrachtwagenchauffeur te worden. "Je weet dat je als chauffeur niet minder dan veertig uur draait, maar altijd veertig plus. Ik denk niet dat iedereen daarvoor open staat", zegt hij. "En de waardering in het salaris mag in mijn beleving hoger wil je meer mensen in het vak betrekken."
Daar is Van Herk het niet helemaal mee eens. "Ook in deze sector kun je werk en privé met elkaar in balans brengen", stelt ze. "Het ligt er ook heel erg aan in welk onderdeel van het transport je werkt. Je kunt in het internationaal transport werken en dan ben je wat meer van huis. Maar je kunt ook bijvoorbeeld in de winkeldistributie werken en dan kun je je werktijden aanpassen. Geld is belangrijk, maar het totaalplaatje maakt het gewoon een heel aantrekkelijk beroep."
En dat is voor Peter voorlopig ook nog wel het geval. "Ik zie de zon bijna elke dag schijnen. Natuurlijk gaat het weleens minder. Maar de kachel moet branden thuis. En dat betekent dat er ook gewerkt moet worden."