Plaatsing smeerinstallaties tegen tramgeluid vertraagd

Bewoners hebben last van piepende tram in IJsselstein en Utrecht
Bewoners hebben last van piepende tram in IJsselstein en Utrecht © RTV Utrecht / Caroline Geijsman
NIEUWEGEIN - De beloofde smeerinstallaties voor de tram in IJsselstein en Utrecht zijn nog niet allemaal geplaatst. In oktober liet de provincie Utrecht weten deze maatregel in te zetten om geluidsoverlast van de trams te verminderen.
De nieuwe tram maakt op verschillende plekken op het traject een hard piepend geluid. Vooral in de bochten. Het geluid wordt ook wel booggeluid genoemd. Inwoners van IJsselstein en Utrecht klagen al sinds begin dit jaar over het geluid.
In totaal zouden vanaf oktober op zes locaties smeerinstallaties worden neergezet in IJsselstein en op twee locaties in Utrecht. Eind november zouden de installaties in werking gaan. Maar de provincie laat weten dat nu slechts op twee van de locaties in IJsselstein de installaties staan. Bij de Praagsingel en de halte IJsselstein Binnenstad.
De Baronieweg, Groene Dijk, Duizenblad en Achterveld moeten nog langer wachten op de installatie die de tram minder moet gaan laten piepen. De vertraging komt volgens de provincie door leveringsproblemen. De materialen die nodig zijn voor de smeerinstallatie zijn nog niet in handen van de provincie. Dat komt onder andere door de corona-crisis. Als de installaties in IJsselstein zijn neergezet, volgen de locaties in Utrecht.

Handmatig smeren

De provincie denkt in de loop van januari, februari de rest van de smeerinstallaties neer te kunnen zetten. Tot die tijd wordt er nog steeds handmatig smeer op het spoor aangebracht om te zorgen voor vermindering van het geluid.
De smeerinstallaties die al wel zijn geplaatst zijn nog niet getest. Eind december wordt dit wel gedaan. Ron van Dopperen, woordvoerder van de provincie Utrecht: "Dan gaan we met twee trams rijden. In die trams is geluidsapparatuur aanwezig om metingen te doen." Naast de smeerinstallatie is de provincie ook bezig met een experiment met geluidsdempers op de wielen van de trams. Van Dopperen: "Dat is een soort kap over het wiel heen, daardoor wordt mogelijk een deel van het geluid tegengehouden." Dat is een extra maatregel om te zorgen dat de tram minder piept.
Het geluid helemaal wegkrijgen gaat niet lukken. Van Dopperen: "Een tram maakt altijd geluid, maar de provincie wil in ieder geval proberen te zorgen dat we teruggaan naar de oude situatie. Naar het geluidsniveau van de oude tram die op het traject reed."

Bussen blijven rijden

Er rijden sinds juli na 22.00 uur geen trams meer tussen Nieuwegein en IJsselstein om te zorgen dat omwonenden minder geluidsoverlast hebben. De provincie heeft besloten dat deze bussen tot eind februari blijven rijden, tot alle smeerinstallaties zijn neergezet en getest.
Toch zullen de vervangende bussen nog wat langer blijven rijden want vanaf februari zijn er werkzaamheden in Nieuwegein en IJsselstein. Daardoor kan de tram niet rijden. De bussen vervangen de tramlijnen 60 en 61. Dit zal naar verwachting tot juni duren.
Maar of de omwonenden langs de tramlijn de hele winter stille nachten zullen hebben, dat kan de provincie niet beloven. Als het vriest kan het voorkomen dat er speciale ritten moeten worden gereden om te voorkomen dat de bovenleiding bevroren raakt. In dat geval rijden er 's nachts twee trams over de lijn.