Sprinter van het eerste uur maakt na 46 jaar laatste rit naar Utrecht

© Albert Koch
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen nemen vandaag na 46 jaar trouwe dienst afscheid van de eerste Sprinter, ook wel het Stadsgewestelijk Materieel (SGM) genoemd. Het type trein kreeg bekendheid omdat er geen toilet aanwezig was.
De allereerste SGM werd in 1975 opgeleverd door de Duitse fabrikant Talbot. Het was destijds een heel nieuw type trein, met bredere deuren en meer motoren dan het oudere materieel. Twee jaar later reed de trein op de Zoetermeer Stadslijn omdat deze Sprinter sneller kon optrekken en afremmen. Later bestelde de NS nog meer SGM-treinstellen die elders in het land werden ingezet.

Nieuw uiterlijk

In de eerste decennia was de Sprinter nog geel, begin deze eeuw veranderde dat in een combinatie van wit, blauw en geel. Ook het interieur kreeg een metamorfose. De kleuren en het design aan de binnenkant werden uiteindelijk de standaard voor alle nieuwe sprinters die het Utrechtse spoorbedrijf later aanschafte.
Het oude en nieuwe uiterlijk van het Stadsgewestelijke Materieel (SGM).
Het oude en nieuwe uiterlijk van het Stadsgewestelijke Materieel (SGM). © Albert Koch
In de hoogtijdagen reden er negentig SGM-treinstellen rond. Afgelopen maanden waren dat er nog maar 25, onder meer op het traject Utrecht-Baarn. De allerlaatste trein verdwijnt nu ook en maakt vandaag zijn laatste ritje van Zwolle naar Utrecht.

Laatste rit

Echt afscheid nemen hoeven we eigenlijk niet, want daarna krijgt dit laatste exemplaar een plekje in het Spoorwegmuseum. Andere SGM-treinstellen worden duurzaam gerecycled: zo worden verschillende onderdelen straks gebruikt voor de bouw van een fietsenstalling in Eindhoven.
Het laatste exemplaar rijdt vandaag van Zwolle naar Utrecht.
Het laatste exemplaar rijdt vandaag van Zwolle naar Utrecht. © Albert Koch

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.