Nieuwe ov-dienstregeling van start: 'Het is wat ingewikkelder geworden'

© RTV Utrecht
PROVINCIE UTRECHT - Sinds zondag is de nieuwe ov-dienstregeling van start gegaan. Dat betekent dat bij het Utrechtse openbaar vervoer de reistijden veranderen. Daarnaast worden er ook meer treinen ingezet. De NS en Prorail zijn enthousiast, maar vanmorgen zagen reizigers nog niet direct te voordelen.
Een van de reizigers die maandagochtend op het perron van Utrecht aan het wachten was, moest even zoeken. "Ik moet naar Ede-Wageningen, maar het is even zoeken geworden welke trein waar stopt", zegt hij. "Dat is wat ingewikkelder geworden dan vroeger." Dat er iedere tien minuten een trein vertrekt in die richting, merkt hij niet zo. "De vorige ging naar Arnhem, dus die had ik niet genomen."
Het is niet al te best, er zijn veel veranderingen
Reiziger
Een tweede reiziger is wat minder genuanceerd. "Het is niet al te best, er zijn veel veranderingen", zegt ze. Zo komen treinen op andere sporen aan, vertrekken ze eerder of later en wordt het niet aangegeven in de app. "Ik ga van Amersfoort Vathorst naar Utrecht Leidsche Rijn. Eigenlijk kan ik een trein later nemen naar Utrecht, maar dat wordt niet aangegeven in de app."
Een andere reiziger, die ook last heeft van de foutieve informatie in de app, vult aan: "Als je een app hebt van de NS zou je daarop de dienstregeling moeten kunnen zien. Als er dan een trein aankomt die niet in de app staat, is het gewoon verwarrend."

Minder reizigers, meer treinen

De NS herkent zich niet in het beeld dat de twee reizigers schetsen over de foutieve informatie op de app. Het vervoerbedrijf roept reizigers vooral op om de app te blijven gebruiken.
NS-woordvoerder Elvira van der Vis legt over de nieuwe dienstregeling uit dat de aanpassing vooral bedoeld is om regio's nog beter op elkaar te laten aansluiten. Wel is het aantal reizigers vanwege corona nog steeds "erg laag", namelijk 47 procent ten opzichte van 2019. Ondanks de pandemie laat de NS de nieuwe dienstregeling wel doorgaan. "Corona is nu. Dat is en crisis en een uitdaging, maar met de nieuwe regeling bouwen we aan de toekomst."
Harro Homan van Prorail erkent dat het niet voor iedereen een verbetering is, maar geeft aan dat het voor het overgrote deel van de reizigers fijn is dat er meer treinen gaan rijden. Wel zit Prorail met een probleem: het tekort aan verkeersleiders. Afgelopen nacht viel een trein uit tussen Utrecht en Arnhem vanwege het gebrek aan verkeersleiders. Toch verwacht Homan niet dat ze daar nog meer last van gaan hebben nu de nieuwe dienstregeling is ingegaan. "Dat heeft niet direct met elkaar te maken. Wel blijft het probleem van tekort aan verkeersleiders. Daar werken we heel hard aan, maar het gaat wel nog even duren voordat we meer treindienstleiders hebben."

Tienminuten treinen

In het treinverkeer van de NS rijdt sinds deze week elke tien minuten een trein op het traject Nijmegen-Arnhem Utrecht-Schiphol, de zogeheten tienminuten treinen. Daarnaast komen er ook meer treinen tussen Leiden en Utrecht en verdubbelt het aantal sprinters tussen Breukelen en Driebergen-Zeist van twee naar vier per uur.
Bij Syntus Utrecht zijn de veranderingen relatief klein. Buslijnen veranderen de vertrektijden iets, om de aansluiting met de treinen te verbeteren. Verder wordt er een nieuwe halte toegevoegd aan buurtbuslijn 524 tussen Woerden en Breukelen: halte Oude Aa.