Utrecht geeft 514 registratienummers af voor woningverhuur toeristische sector

© Tobias Bos
UTRECHT - De gemeente Utrecht handhaaft vanaf 1 januari de registratieplicht voor mensen die hun woning verhuren op sites als booking.com of Airbnb. Verhuurders kunnen sinds vorig jaar een registratienummer aanvragen en hadden een half jaar de tijd om te voldoen aan de plicht.
Inmiddels zijn 514 registratienummers uitgegeven. De gemeente verwacht dat dit er nog meer worden. Door de coronapandemie zijn er minder toeristen in de stad en verhuurders hebben pas een registratienummer nodig op het moment dat ze hun woning daadwerkelijk verhuren.
De gemeente hoopt met de nieuwe regel meer grip te krijgen op de vakantieverhuurmarkt en dat is iets wat brancheorganisatie Host Club Utrecht wel toejuicht. "Wat moet dat moet, de wet schrijft het voor. Tegelijkertijd vind ik het goed dat de gemeente namen en rugnummers kan vinden achter de air bnb-reclames", zegt voorzitter Werend Griffioen.

Meldplicht

Iets waar de Utrechtse belangenbehartiger het totaal niet mee eens is, is de meldingsplicht die ergens in dit jaar ook ingevoerd gaat worden. Met die nieuwe regel kan de gemeente beter controleren of het maximumaantal van zestig nachten verhuur wordt nageleefd en handhaven bij eventuele overtredingen.
Griffioen: "Die meldingsplicht zijn we op tegen, het betekent enorm veel rompslomp. Wij voorzien daar wel problemen mee."
De meldplicht gaat alleen gelden voor particuliere vakantieverhuur en dus niet voor bed & breakfastlocaties.