'Meer aandacht voor ongewenst gedrag door schandaal bij The Voice'

Bellen voor advies
Pesten en intimidatie
Gedragscode
1. Stel een gedragscode op, waarin bepaald is hoe medewerkers met elkaar omgaan. Welke normen en waarden gelden er? En wat wordt er verwacht van de directie of het management?
2. Zorg voor opvang, begeleiding en nazorg van de medewerker door een vertrouwenspersoon die makkelijk benaderbaar, onafhankelijk en deskundig is, en die kan helpen bij het vinden van een oplossing.
3. Stel een klachtenregeling en een klachtencommissie in. Wat moet een medewerker doen die ervaart dat de gedragscode wordt overtreden of zich niet meer veilig voelt? Waar kan hij of zij terecht en hoe lopen de routes? De onpartijdige klachtencommissie hoort beide kanten en zorgt voor een advies of aanbeveling aan de directie.
4. Pak de dader aan. Wie zich schuldig maakt aan ongewenste omgangsvormen verdient een passende maatregel. Denk aan een berisping, een formele waarschuwing, een schorsing of ontslag.
5. Geef voorlichting en instructie, zodat medewerkers weten wat het bedrijf doet om ongewenst gedrag tegen te gaan en wat ze kunnen doen als ze ermee te maken krijgen.
Bron: Brochure Ongewenste omgangsvormen van de Arbeidsinspectie