CNV: nieuwe indeling spoornetwerk ongewenst

REGIO - Het plan van vervoersbedrijven Connexxion, Arriva, Syntus en Veolia om het spoornetwerk anders in te delen is in alle opzichten onwenselijk, zegt de CNV. Connexxion wil onder meer over de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede uitbreiden tot Arnhem en Utrecht.
"Alles wat te maken heeft met reizen per trein komt onder druk te staan", zegt bestuurder Jan Wevers van CNV Vakmensen donderdag als reactie op "Het Nieuwe Spoorplan" van de regiovervoerders.
De bedrijven willen een andere geografische indeling van het spoornetwerk zodat vertragingen zouden kunnen worden voorkomen. "Maar reizigers zullen dan vaker moeten overstappen", aldus Wevers.

FRANS

Ook vreest hij dat het Nederlandse belang ondergeschikt zal raken aan het buitenlandse belang, aangezien de meeste regionale vervoerders buitenlandse ondernemingen zijn met een vestiging in Nederland.
Zo zijn Connexxion en Veolia grotendeels in handen van het Franse Trandev, Arriva is Brits en Syntus is eigendom van de NS en het Franse Keolis.
Binnenkort besluit de minister of het hoofdrailnetwerk al dan niet wordt aanbesteed.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.