Flink moet vestiging sluiten van gemeente Utrecht, flitsbezorger houdt zich niet aan regels

© RTV Utrecht
UTRECHT - Boodschappenbezorger Flink moet de deuren sluiten aan de Amsterdamsestraatweg. De flitsbezorger handelt volgens de gemeente Utrecht in strijd met het bestemmingsplan. Het is vooralsnog de enige vestiging die moet sluiten.
Eerder wilde de gemeente alleen bevestigen dat er een handhavingstraject liep tegen Flink op de Amsterdamsestraatweg en dat er contact was met het bedrijf. Voor de andere bezorgers (Getir en Gorillas) zou dat niet gelden noch voor andere locaties van Flink.
De sluiting wordt afgedwongen via een last onder dwangsom, een instrument van de gemeente om handhaving van regels af te dwingen. Houdt een onderneming zich daar niet aan, volgt een geldboete.

Geen winkel maar een distributiecentrum

Het bestemmingsplan van het pand aan de Amsterdamsestraatweg is detailhandel. Normaal gesproken maken winkels daar gebruik van. Volgens omwonenden is Flink geen winkel, maar een distributiecentrum. Tot die conclusie kwam de gemeente Amersfoort ook. De boodschappenbezorger moet de deuren daar van de gemeente ook sluiten, meldde het AD eerder. Flink is daarover in gesprek met de gemeente Amersfoort.
De meeste flitsbezorgers doen hun werk vanuit een 'darkstore', een ontoegankelijke winkel. Bovendien zijn zij gebaat bij locaties in dichtbevolkte gebieden. Daar zijn klanten dichtbij en kunnen de bedrijven boodschappen snel bezorgen. De gemeente schaart flitsbezorgers juridisch in dezelfde categorie als maaltijdbezorgers.
Volgens de gemeente zijn er in Utrecht 31 meldingen van overlast gedaan, waarvan 29 over de flitsbezorger aan de Amsterdamsestraatweg.
Dat er op andere plekken minder of geen meldingen zijn gedaan wil echter niet zeggen dat er geen overlast is. Navraag van RTV Utrecht bij omwonenden leert dat op meerdere locaties nagenoeg dezelfde klachten spelen of hebben gespeeld: rotzooi op straat, moeilijk begaanbare stoepen door geparkeerde bezorgfietsen, leveranciers die de weg blokkeren en geluidsoverlast.

Reactie Flink

Flink laat in een reactie weten dat zij vinden dat ze in lijn met het bestemmingsplan handelen. "Voordat we een nieuwe locatie betrekken, bekijken we altijd zorgvuldig of op de betreffende locatie een hub kan worden gevestigd. Dat was ook hier het geval. Vanzelfsprekend kijken we nu naar eventuele vervolgstappen die we richting de gemeente zullen ondernemen."
De bezorgdienst laat ook weten bekend te zijn met 'enkele klachten van overlast' voor de locatie die nu gesloten wordt. "Mede daarom hebben we onze locatie inmiddels compleet heringericht. Alle activiteiten vinden inmiddels - zoveel als mogelijk - binnen plaats, juist om overlast te voorkomen", aldus Flink in een schriftelijke reactie.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.