Door uitval rijden in de provincie Utrecht veel minder elektrische bussen dan afgesproken

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
UTRECHT - Het gaat niet goed met de inzet van elektrische bussen in de provincie Utrecht. Dat blijkt uit gegevens die RTV Utrecht heeft opgevraagd bij het provinciebestuur. Veel elektrische bussen vallen uit door storingen. Op sommige lijnen moeten in de winter de elektrische bussen massaal worden vervangen door exemplaren op diesel. Het slechtst doet lijn 73 Maarssen – Zeist het, in november vorig jaar reed slechts 20 procent van de bussen op die lijn elektrisch, terwijl hij eigenlijk 100 procent elektrisch moet worden uitgevoerd.
Het busvervoer in de provincie Utrecht wordt voor het grootste gedeelte verzorgd door U-OV. Dat bedrijf had in 2021 tien lijnen waarop elektrische bussen zouden moeten rijden. Het bedrijf heeft een prestatieafspraak met de provincie, die opdrachtgever is. In die afspraak staat dat 93 procent van de ritten moet worden uitgevoerd met elektrische bussen. Maar U-OV haalt die norm bij lange na niet. Alleen op lijn 8, die loopt van de Utrechtse wijk Lunetten, via Utrecht Centraal naar het Wilhelminapark haalt U-OV op jaarbasis de norm van 93 procent.

Teleurstellend

De grootste problemen met elektrische bussen zijn er op lijn 1, de verbinding van Overvecht, via Utrecht Centraal naar Hoograven. Op deze lijn rijdt op jaarbasis slechts 70 procent van de bussen elektrisch, ook hier zou dat 93 procent moeten zijn. De lijn wordt uitgevoerd met bussen van het merk Ebusco. In het verleden stelde RTV Utrecht al vast dat op die lijn de elektrische bussen vaak uitvallen.
Destijds liet het provinciebestuur weten teleurgesteld te zijn in de grote uitval van elektrische bussen op deze lijn. Maar het lijkt er niet op dat de situatie ruim vier jaar later structureel is verbeterd.

Veel problemen in de winter

Nagenoeg geen enkele lijn haalt de jaarnorm. De grootste problemen zijn er in de wintermaanden, wanneer er op sommige lijnen nog nauwelijks elektrische bussen rijden. Dat geldt bijvoorbeeld voor lijn 73 in november: slechts 20 procent reed op stroom. Vier op de vijf ritten moest worden gereden door dieselbussen. Lijn 73 loopt van Maarssen, via Utrecht Centraal naar Zeist. In december was het nauwelijks beter op deze lijn, toen reden 30 procent van de bussen op stroom, de andere 70 procent op diesel.
Tekst gaat door na de afbeelding.
Het oplaadpunt in Lunetten is defect en afgesloten
Het oplaadpunt in Lunetten is defect en afgesloten © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Op lijn 41 zouden vorig jaar 1262 ritten elektrisch uitgevoerd worden. Deze lijn loopt van Utrecht naar Wijk bij Duurstede. Er wordt volgens planning op dit traject zowel met diesel als met elektrische bussen gereden. Echter een groot deel van de geplande elektrische ritten viel uit. In november en december vorig jaar lukte respectievelijk 25 procent en 24 procent van de geplande elektrische ritten. De overige geplande elektrische ritten moest met een dieselbus worden uitgevoerd.
Op lijn 77 van Bilthoven via Utrecht naar Nieuwegein reed in november slechts 23 procent van de elektrisch geplande ritten. Bij deze twee lijnen valt de uitval van elektrische bussen minder op, omdat volgens de planning maar een klein gedeelte van het totaal aantal ritten elektrisch moet worden uitgevoerd, de rest van de dienstregeling gaat al met dieselbussen.
Ook in de regio Amersfoort rijden op een aantal stadslijnen elektrische bussen. Het zijn er zeven en ze zijn van het merk BYD. De Provincie Utrecht zegt niet te beschikken over de uitvalcijfers van deze bussen.
De provincie wil het busvervoer verduurzamen, daarom is gekozen voor elektrisch vervoer op een aantal lijnen. Het eerst waren de lijnen 1 en 2 aan de beurt, lijn 1 is sinds vijf jaar elektrisch. De bussen op deze lijnen kenden veel kinderziektes, maar die ziektes lijken inmiddels chronisch, met een uitval van 30 procent op jaarbasis. De provincie geeft anno 2022 geen verklaring voor de hoge uitval van elektrische bussen op deze lijn.

Oorzaken

Ook de nieuwe bussen van Ebusco die sinds 2020 op de streeklijnen worden ingezet kennen kinderziektes, meldt woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie Utrecht. “Als gevolg van storingen viel herhaaldelijk de verwarming in de bus uit”, zegt Van Dopperen. “Met de winter in het vooruitzicht heeft de vervoerder in overleg met de provincie besloten deze bussen groepsgewijs met spoed voor revisie uit de dienstregeling te halen.”
Tekst gaat door na de afbeelding
Het opladen gedurende de dag is een zwakke schakel
Het opladen gedurende de dag is een zwakke schakel © RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Ook de Heuliez-bussen op de stadlijnen kenden kinderziektes. Volgens de provincie gaat het niet goed met de batterijen en het laden daarvan. U-OV en de provincie onderzoeken die problemen. “De focus ligt op het beter balanceren van de batterij, onderzoek naar de impact van de buitentemperatuur op de batterij en het vervangen van bepaalde onderdelen”, zegt Van Dopperen.
De VVD-fractie in Provinciale Staten noemt de situatie dramatisch. "We willen heel graag dat elektrisch vervoer een succes wordt”, zegt fractievoorzitter André van Schie. “Elektrisch vervoer is duur, maar stilstaande bussen zijn nog veel duurder.” Over vijf jaar wil de provincie al het busvervoer in de regio elektrisch laten verlopen. “Ik vind het jammer dat de provincie erg weinig doet om te leren van de fouten van de afgelopen periode.” Oppositieleider Van Schie gaat aan de gedeputeerde opheldering vragen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.