Komt er na 75 jaar weer een tram in De Bilt?

© Fotograaf: J.vande Berg
DE BILT - Het aanleggen van een randweg, bloktijden maken voor vrachtverkeer, alleen bouwen in stationsgebied of juist investeren in goed openbaar vervoer. Allemaal ideeën vanuit de politiek om de verkeersoverlast in De Bilt aan te pakken. Maar zou dit probleem ook opgelost kunnen worden door terug te gaan in de tijd?
Van 1879 tot 1949 reed er namelijk een tram vanaf Utrecht via De Bilt richting Zeist. De tramlijn Utrecht-De Bilt-Zeist begon als paardentram en werd in 1909 geëlektrificeerd. De tram reed vanaf het Stationsplein in Utrecht via de Biltstraat naar De Bilt. In 1949 werd de tramlijn opgeheven en door bussen vervangen. Eén van de rijtuigen staat nu als museumstuk in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Passie voor de tram

Fred Meijer woont in De Bilt en is al zijn leven lang groot fan van het openbaar vervoer. Hij weet alles van treinen, bussen en trams. Al jarenlang houd hij een archief bij met informatie over het openbaar vervoer in heel Nederland, maar natuurlijk ook over de tram die van Utrecht naar De Bilt reed.
Zijn passie voor het openbaar vervoer begon al toen hij vier jaar was. “Mijn grootvaders werkten allebei voor de spoorwegen, als vierjarig jongetje stond ik samen met hen te kijken naar hoe de stoomtrein langsreed. Dat heeft veel impact op mij gemaakt. Nadat zij naar het bejaardentehuis gingen, hebben ze mij hun hele collectie over het openbaar vervoer geschonken en daar ben ik mee verder gegaan.” Zijn hele boekenkast staat vol met boeken over trams, treinen en bussen.
Een aantal politieke partijen in De Bilt pleit nu voor een tram in De Bilt om te zorgen dat meer mensen het openbaar vervoer gaan gebruiken en er minder overlast is van auto’s. Zo vindt D66 de tram een heel mooie kans voor De Bilt en vindt de ChristenUnie dat áls er een tram komt die naar Zeist rijdt, er wel een mogelijkheid moet zijn om bij De Bilt te stoppen.

Metro is beter

Fred Meijer weet niet of het een goed idee is om de tram terug te brengen naar De Bilt. “Het is hier al zo krap met alle auto’s, ik zou niet weten waar de tram dan langs moet rijden. Daarnaast vind ik niet dat het ten koste mag gaan van de natuur.” Een metro zou volgens hem een betere oplossing zijn. “Die gaat onder de grond door, dan heeft niemand er last van. Het is de vraag of dat realistisch is, want een metro kost ontzettend veel geld natuurlijk.”
Het verdwijnen van de tram kwam door de opkomst van de auto’s. Het werd te krap op de weg en bussen werden ingezet om de verkeersproblemen op te lossen. Of een nieuwe tram de huidige verkeersoverlast die met name door auto’s worden veroorzaakt zou kunnen verhelpen zal de nieuwe gemeenteraad straks moeten bepalen. Fred Meijer weet in ieder geval, dat als de tram terugkomt hij zeker een ritje zal maken.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RTV De Bilt.
UKiest

Meer verkiezingsnieuws en andere informatie vind je in ons dossier UKiest.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.