Ludiek, persoonlijk of domweg flauw: de politieke slogan, je kan er niet omheen

PROVINCIE UTRECHT - Houten is uniek, daarom is Houten anders! De Bilt blijft goed, wordt beter! Soest 2002, nu voor morgen! Zomaar wat slogans die ons deze weken om de oren slingeren. Maar waar doe je als politieke partij goed aan? Frank van Dalen, schrijver van het boek Verkiezingen winnen, legt uit wat je als politieke partij wel en niet moet doen.
"Een goede slogan maakt direct duidelijk van welke partij de poster is en waar die voor staat," legt Van Dalen uit. "Een slogan als: 'Voor een rechtvaardige samenleving' zegt niet veel. Ten eerste wie is er tegen een rechtvaardige samenleving? Niemand. En ten tweede geeft het geen beeld van de partij. Het kan de SP zijn, de VVD, de ChristenUnie. Ga maar door."
Een goed voorbeeld is volgens Van Dalen een poster van een lokale partij die hij onlangs zag namelijk: 'Tegen windmolens'. "De boodschap is kort en krachtig en de inhoud staat centraal," aldus Van Dalen.
Persoonlijke politiek
Ludiek doen is ook een vorm die door een aantal politieke partijen wordt gekozen. Zo stond Pepijn Zwanenberg, raadslid voor GroenLinks in Utrecht in een fotostrip van Ype Driessen, een fotostripmaker die elke zaterdag wordt gepubliceerd in het Parool. "In 2010 en 2014 heeft hij dat ook voor mij gedaan. Ik ken Ype al heel lang en ik vind het heel leuk om op deze manier voor aandacht te zorgen," zegt Zwanenberg.
[
Zwanenberg heeft ook een eigen slogan: 'Kies Kleurrijk, Kies Pepijn'. De fotostrip en eigen slogan vindt verkiezingsexpert Van Dalen te persoonlijk: "Dit is volledig buiten de huisstijl van zijn partij. Het gaat hier wel heel erg om de persoon en niet om GroenLinks."
Dat beaamt Zwanenberg ook. Sterker nog, hij is groot voorstander van persoonlijke politiek. "Ik zeg altijd tegen nieuwe raadsleden dat ik het heel mooi vind dat ze het volledige verkiezingsprogramma uit hun hoofd kennen, maar in de politiek neem je ook jezelf mee."
Bovendien moet Zwanenberg voor het eerst echt vechten voor de stemmen. Hij zit al 16 jaar in de Utrechtse raad en staat nu op een onverkiesbare plek. "Ik wil heel graag door en ik moet het van de voorkeurstemmen hebben."
Grappige slogans
Ludieke slogans hebben overigens niet de voorkeur van Van Dalen. 'Uuuuuuu stemt wat goed Volt' is daar een voorbeeld van. "Mensen rijden op de fiets of in de auto langs een poster en dan moeten ze het wel meteen begrijpen. Dit is te ingewikkeld."

Tim de Jong van de Utrechtse afdeling van Volt legt uit: "Vanuit de landelijke afdeling is gekozen om vijf posters te maken. Eén met de lijsttrekker, twee inhoudelijke, één internationale en één ludieke. De ludieke hebben we aangepast voor Utrecht en er Uuuuuuu van gemaakt. Veel mensen begrijpen die niet, maar we gaan ervan uit dat de Utrechters 'm wel snappen."
Over een andere slogan van Volt is de verkiezingsexpert wel te spreken: 'We komen net kijken. Dat helpt'. "De partij maakt daarmee haar kracht van het feit dat ze 'the new kid in town' is en maakt gebruik van haar frisheid."

Aan gemeenteraadsverkiezingen doen veel nieuwe partijen mee. Voor die kleinere partijen heeft Van Dalen tenslotte nog wat tips: "Een gezicht op een poster kun je beter niet doen. Mensen weten vaak niet wie het is. Het is alleen een goed idee als het echt een bekend persoon is. En zet het lijstnummer er groot op dan weten de stemmers je te vinden."