Staatssecretaris eist uitleg van NS over aanpak grote treinstoring

© ANP
UTRECHT - Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat de NS met de treinstoring van zondag "een zeer slechte beurt" heeft gemaakt. Ze vindt dat de manier waarop de Utrechtse spoorvervoerder met de storing is omgegaan "echt onder de maat" was, en wil van de directie horen hoe dat is gekomen.
"Ik wil van de NS precies horen waarom het hele treinverkeer plat is gelegd en waarom er geen vervangend vervoer is geregeld. Reizigers kregen weinig informatie en geen alternatief en daarmee was de aanpak van deze storing echt onder de maat", zegt de staatssecretaris in een schriftelijke reactie. "Ik wil dan ook van de directie van NS weten hoe zij ervoor gaat zorgen dat dit in de toekomst niet nog een keer gebeurt."

Software-update

Het treinverkeer lag zondag vrijwel de hele dag stil als gevolg van een technische storing. Die had invloed op het systeem dat de actuele planningen maakt voor treinen en personeel. De NS zei dat het door de omvang van die storing ook niet mogelijk was alternatief vervoer in te zetten, zoals bussen. Vanmorgen reden de treinen weer na een software-update, maar hoe het zo mis kon gaan moet nog worden onderzocht.
Spoorvakbonden FNV Spoor en VVMC vertolkten vandaag het gevoel dat veel NS-medewerkers gisteren hadden. Volgens hen hadden de treinen gewoon kunnen rijden. FNV-bestuurder Henri Janssen zegt dat er genoeg materieel was, maar dat NS niet precies wist waar het stond. Dat had geen probleem hoeven zijn, vindt Janssen.

Onvermogen

"Ook leeg materieel kon verzet worden", aldus Janssen. "Regionale en internationale treinen reden allemaal over dezelfde infrastructuur en hetzelfde spoor met dezelfde veiligheidskwalificaties als waar de NS het mee moest doen. De machinist ziet aan seinen of hij kan rijden." Volgens Janssen getuigt het platleggen van de dienstregeling van het onvermogen van de NS-top om zich te verplaatsen in de werknemers. De directie heeft de kwaliteiten van haar personeel volgens Janssen "onderschat".
Ook de informatie naar de reizigers liet naar het oordeel van NS-medewerkers veel te wensen over, aldus Janssen, vooral over waarom ze niet mochten rijden. Hij noemt hun frustratie zeer legitiem. In 2017 zijn volgens Janssen de spoorsystemen gecentraliseerd en geautomatiseerd. "Ik heb toen gewaarschuwd dat ze bij calamiteiten moeten kunnen schakelen. Maar dat is allemaal wegbezuinigd. Dan krijg je dus dit soort rendementsdenken. Dit is het uitpersen van de citroen."

Verbaasd

VVMC, de vakbond voor rijdend personeel, beaamt dat de treinen gewoon hadden kunnen rijden. In een reactie laat de bond weten "verbaasd" te zijn dat al het treinverkeer werd stilgelegd. "Sommige stoptreinen hadden kunnen rijden", aldus bestuurder Wim Eilert.
De NS is een zelfstandig bedrijf, maar de Nederlandse staat is de enige aandeelhouder. Dat is zo omdat de spoorwegen volgens de overheid onderdeel zijn van de vitale infrastructuur in Nederland, en een belangrijke economische rol vervullen. Het is samen met onder meer Schiphol, Tennet en het Havenbedrijf Rotterdam een van de bedrijven die de Staat niet wil verkopen. Wanneer de staatssecretaris met de NS-directie om de tafel gaat is nog niet duidelijk.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.