Nog altijd drukte in de fietsenwinkels: hierom wordt jouw nieuwe fiets waarschijnlijk duurder

© Privéfoto
Provincie Utrecht - Hij is eigenlijk vrij, toch staat Joris Kok even in zijn fietsenzaak aan de Nachtegaalstraat in Utrecht aan een fiets te sleutelen. Ook in deze branche is - net als in de horeca - personeelstekort schering en inslag, vertelt hij. En de vraag naar fietsen, fietsonderdelen en reparaties blijft onverminderd groot. Of het nu net zo druk is als in de hoogtijdagen van corona? "Misschien nog wel drukker."
Afgelopen zomer werd zo'n beetje alles duurder: van fietsen tot auto's en van drukwerk tot spelcomputers. Ook de fietsindustrie zuchtte onder de schaarste en de levertijden liepen gigantisch op; vooral voor e-bikes, racefietsen en mountainbikes was de vraag vele malen groter dan het aanbod.
De meeste klanten zijn er inmiddels wel aan gewend en schrikken niet meer van een levertijd van anderhalf jaar, merkt John Jongerius, eigenaar van Jongerius Handmade Bicycles. "Mensen zijn er inmiddels goed op voorbereid: ik krijg klanten die nu al langskomen voor volgend jaar. Ze weten dat de levertijden lang zijn. Onze belangrijkste leverancier van onderdelen, Shimano, heeft nog steeds een levertijd van anderhalf jaar."
Bij Kok Fietsen zijn sommige klanten dan ook stomverbaasd als ze zien dat er nog fietsen zijn, vertelt eigenaar Joris Kok lachend. "Ik heb anderhalf jaar geleden fietsen besteld, die komen nu langzaam binnen. Daardoor wordt er nu goed verkocht." Met name de e-bike is nog altijd populair, zien zowel Joris Kok als John Jongerius. "Die zijn nu het lastigst verkrijgbaar. Ook nieuwe accu's bestellen duurt lang."

Fietsenmakersopleiding

Maar een groter probleem is misschien wel het tekort aan personeel. "Er zijn op dit moment heel veel vacatures, het is heel lastig om die in te vullen. Ik hoor verhalen over fietsmonteurs die eruit gaan en in de zonnepanelen gaan. Daarom werk ik nu op vrije dagen om het toch rond te krijgen."
Jongerius werkt naast zijn zaak ook voor een fietsenmakersopleiding en ziet die problemen ook. "Van de week ben ik nog door twee collega's gebeld, of ik alsjeblieft nog iemand wist. Er zijn op jaarbasis tussen de vijftig en honderd jongeren die de opleiding volgen. Dat is bij lange na niet zo veel als er nodig zijn. Er komt ook wel wat personeel binnen via zijinstroom, via het UWV bijvoorbeeld. Maar vooral jongeren zijn lastig te vinden."

Salaris

De salarissen zijn daar onderdeel van, vermoedt hij. "Langzaam maar zeker beginnen die wel te stijgen, maar lange tijd waren de salarissen – zeker in vergelijking met de autobranche – te matig. Veel jongens stappen in de ICT, dan krijgen ze een goed salaris en een auto van de zaak. Daarnaast denken veel jongeren ook nog dat werk als fietsmonteur nog vooral bandjes plakken is. Terwijl er tegenwoordig veel meer techniek bij komt kijken."
Wie een fiets wil, zal de komende jaren vermoedelijk dus wat dieper in de buidel moeten tasten, denkt Jongerius. "Veel mensen hebben na twee jaar corona weer zin om te reizen en komen bij ons een handgemaakte fiets halen. Het gaat veelal om vijftig- en zestigplussers die een uitgebreide fietsvakantie willen doen. Mensen genieten weer van die mogelijkheid. Ik kan niet ontkennen dat de zaken goed gaan, gelukkig!"

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.