Utrecht start smartzone voor laden en lossen in Twijnstraat en dubt nog over e-deelstepjes

© ANP
Utrecht - De gemeente Utrecht begint komende maand een proef met reserveerbare plaatsen voor laden en lossen in de Twijnstraat, een zogenaamde smartzone. In de omgeving wordt overlast ervaren. De gemeente is daarop in gesprek gegaan met bewoners en ondernemers.
Het doel van de proef is om te onderzoeken of met een slimme (digitale) toepassing het laad- en losverkeer beter over de dag verspreid kan worden om de drukte in de Twijnstraat te verminderen en de beschikbare laad- en losplaatsen efficiënter te gebruiken. "Daarnaast willen we meer inzicht in het laad- en losgedrag van winkels en leveranciers krijgen, zodat we op basis van deze informatie met winkeliers verder kunnen praten over de mogelijkheid om gebundeld goederenvervoer (via een goederenhub) te ontwikkelen. De proef met het digitale reserveringssysteem duurt drie maanden."

E-deelstep

De gemeente Utrecht laat in een vervoersupdate aan de raad ook weten dat het de ontwikkelingen rond de elektrische deelstep op de voet volgt. In veel Europese steden is het vervoermiddel al gemeengoed en aanbieders van e-deelsteps willen vanaf januari volgend jaar toetreden tot de Nederlandse markt.
Het stadsbestuur vraagt zich af of de voertuigen van toegevoegde waarde kunnen zijn voor Utrecht en ziet nog wel wat beren op de weg voor het verlenen van een vergunning. "Serieuze aandachtspunten bij het gebruik van e-deelsteps zijn het vervangen van lopen en fietsen, verrommeling van de openbare ruimte en onveilige verkeerssituaties, ook in relatie tot moeizame handhaving." Kennisinstellingen doen op dit moment onderzoek en verschillende marktpartijen leveren informatie.
In een brief aan de raad over het deelvervoer in Utrecht, laat het college verder weten dat het aantal e-deelbakfietsen van Cargoroo op straat wordt uitgebreid. Daarnaast laat het gemeentebestuur weten dat er na het intrekken van de vergunning van DonkeyRepublic geen andere aanbieder van deelfietsen komt naast TIER. "De marktpartijen waar wij mee gesproken hebben, kunnen niet voldoen aan een aantal essentiële spelregels die essentieel zijn voor het voorkomen van verrommeling in de stad. Het grote aanbod van bijna 2500 ov-fietsen op de stations en P+R is voor nu een goede deelfietsoplossing voor onze stad."

Probeertegoed

De gemeente kondigt ook een probeeraanbod aan voor Utrechters die nog nooit gebruik hebben gemaakt van deelmobiliteit. Via de app Gaiyo wordt een tegoed van 40 euro aangeboden voor gratis ritten. "Het probeeraanbod is primair bedoeld om mensen voor een eerste keer op- of in een deelvoertuig te laten stappen, dus een eerste ervaring te laten opdoen, niet als korting op aanmeldingskosten of een vast abonnement."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.