Deelscooters Amersfoort blijven mikpunt brandstichting: 'Misschien niet meer parkeren in bepaalde gebieden'

Amersfoort - Houdt het dan nooit op? Al anderhalf jaar zijn de felgroene elektrische deelscooters van Go Sharing in Amersfoort doelwit van brandstichting en vernieling. Wie zit daar achter, wat is het motief en hoe kan dit worden voorkomen? Misschien moet parkeren in bepaalde gebieden in de stad aan banden gelegd worden, klinkt het vanuit de politie.
"Deze voortdurende lijn zorgt voor onvrede en onrust", zegt politiewoordvoerder Wim Hoonhout. Wie er achter de branden zit, wordt lang niet altijd opgehelderd. Al werd begin dit jaar wel een groep tieners opgepakt na een deelscooterbrand die veel schade aanrichtte in een speeltuin. Drie van hen werden veroordeeld.
"Met deze aanhoudingen hadden we niet direct de verwachting dat alles opgelost zou zijn", zegt politiewoordvoerder Hoonhout. En dat klopt. Na een relatief rustige periode, waren er de afgelopen maanden incidenten met deelscooters op zeker tien plekken verspreid over de stad.

Vannacht weer vier branden

Ook in andere steden is Go Sharing het mikpunt, maar Amersfoort spant de kroon. Vannacht nog vlogen er vier deelscooters in brand: op de Utrechtseweg, Soesterweg en Bohortplaats.
Sinds de komst van de e-deelscooters in november 2020 zijn in totaal zo'n veertig deelscooters in de gemeente aangestoken. Een enorme schadepost die omwonenden veel overlast bezorgd. Naast brandstichting zijn de e-deelscooters ook doelwit van andere vormen van vernieling. Zo zijn er een paar in het water gegooid.

Nog geen doorbraak

De politie doet bij elke brand onderzoek en kijkt naar dwarsverbanden met andere delicten en brandstichtingen. "Helaas heeft dat niet tot een doorbraak geleid. Er zit ook geen vast rechercheteam op deze branden. Per zaak beoordelen we of er een opsporingsindicatie is en dan pakken we uiteraard door."
Vorige week nog werd in Amersfoort een 34-jarige verdachte aangehouden die bezig was om papier in brand te steken. Er is volgens de politie geen hard bewijs gevonden dat hij ook met deelscooterbranden te maken heeft.
Het is een laf delict dat helaas leidt tot een substantiële schadepost
Politie
Omdat het 'slechts' om materiële schade gaat en het in brand steken van deelscooters een lastig op te sporen delict is, krijgen grotere zaken prioriteit. "Als je de melding krijgt, staat de scooter al in brand, zijn de daders weg of zijn er geen getuigen beschikbaar. Het is wel aan ons als politie om in geval van een heterdaadsituatie alles te doen om een aanhouding mogelijk te maken. Hulp van het publiek is daarbij onontbeerlijk."
Ook de gemeente benadrukt het belang van camera's en roept getuigen op zoveel mogelijk te helpen bij de opsporing. "Er zijn veel camera’s van particulieren en bedrijven in de stad. We vragen inwoners die iets zien, horen of filmen dit door te sturen naar de politie."

Verveelde jongeren?

Verveling is een reëel scenario bij deze brandstichtingen, vermoedt Hoonhout van de politie. "Brandstichting is een fenomeen dat onder jongeren tot uiting komt, vaak door copycat-gedrag. Het geeft een bepaalde status in een groep, dan hoor je er echt bij. Maar het is een laf delict dat helaas leidt tot een substantiële schadepost voor de eigenaar van de deelscooters."
De gemeente zegt samen te werken met de politie, handhavers en jeugdwerkers om meer jongeren duidelijk te maken dat brandstichting zeer serieuze gevolgen heeft, eerst voor de omgeving en uiteindelijk ook voor de dader(s). "Net zo belangrijk is dat ook volwassenen en ouders goed doordrongen zijn van de grote consequenties die vandalisme en bijkomende schade hebben."

Parkeerverbod op hotspots?

De politie benadrukt dat de brandstichtingen nooit genormaliseerd moeten worden. "Dat is een normvervaging die echt onacceptabel is. Het is vooral zaak aan de eigenaar en gebruikers van deelscooters om preventiemaatregelen te nemen. Bijvoorbeeld door deelgebieden waar veel brandstichtingen plaatsvinden uit te sluiten van parkeren, dat is een technische maatregel die Go Sharing kan en wellicht moet nemen."
Of dat gaat gebeuren, is de vraag. De gemeente laat weten dat dit nog niet is besproken met de deelscooteraanbieder en kan ook nog niet zeggen of dit gaat gebeuren.
Een woordvoerder noemde de brandstichtingen eerder "vervelend voor ons bedrijf, voor de gebruikers en voor de omwonenden". Ook liet hij weten dat het bedrijf vastberaden is om de diensten in Amersfoort te blijven aanbieden. Rond Oud en Nieuw besloot Go Sharing wel tijdelijk om parkeren in bepaalde zones onmogelijk te maken.

Klachten

Bij Go Sharing zijn vorig jaar tot en met november 875 klachten over foutgeparkeerde scooters geregistreerd. Of de branden ook met deze overlast te maken hebben, is volgens de politie, gemeente en Go Sharing niet te zeggen.
"Natuurlijk merken wij ook dat inwoners hinder kunnen ondervinden van verkeerd geparkeerde deelvoertuigen", zegt een gemeentewoordvoerder. "Dit zien we op sociale media en bereikt ons via de verschillende meldkanalen. Wij hebben afspraken met de aanbieders dat zij deze overlastsituaties snel zelf moeten oplossen."
In februari werd een motie van VVD en CDA aangenomen om onderzoek te doen naar mogelijke maatregelen om overlast van foutief geparkeerde en in brand gestoken deelscooters zoveel mogelijk te voorkomen. Dat blijkt dus nog niet te zijn gelukt. De afgelopen maanden waren er opnieuw incidenten op zeker tien adressen verspreid over de stad.
De gemeente is niet verzekerd tegen schade in de openbare ruimte door deelscooterbranden. Als er sprake is van hoge kosten wordt dit verhaald op de daders dan wel Go Sharing. Voor zover mogelijk verhaalt de aanbieder de kosten op de dader(s).

Evaluatie na de zomer

Go Sharing is sinds november actief in Amersfoort. Inmiddels zijn er zo'n 300 deelscooters in de stad en biedt ook nog e-bikes aan. Binnenkort komen er nog 150 bij van aanbieder Check. De deelfietsen en deelscooters in Amersfoort maken onderdeel uit van een proef die loopt tot mei 2023. Dan lopen de vergunningen ook weer af.
"Na de zomer evalueren we", zegt een woordvoerder van de gemeente. "Ook om een idee te krijgen wat de deelvoertuigen voor effect hebben op de mobiliteit van Amersfoorters. Het effect op de openbare ruimte nemen we daar natuurlijk in mee. Hierna maken we de afweging hoe verder."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.