Evofenedex: ‘Fossiele vuilnisauto’s klap in het gezicht van ondernemers’

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - Ondernemersvereniging Evofenedex reageert gepikeerd op het nieuws dat de gemeente Utrecht recent tien nieuwe vrachtwagens in gebruik heeft genomen die rijden op een fossiele brandstof. Ook Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert verbaasd. De belangenbehartigers sloten in 2017 met de gemeente een convenant om vanaf 2025 in de Utrechtse binnenstad uitstootvrij te rijden. Dat Utrecht nu zelf nieuwe fossiele vrachtwagens in gebruik heeft genomen noemt Evofenedex 'een klap in het gezicht van elke mkb'er'. TLN vindt dat de gemeente niet het goede voorbeeld geeft.
Vorige week berichtte RTV Utrecht over de aanschaf van tien nieuwe vuilnisauto’s in Utrecht. De laatste van die tien is vorige week in gebruik genomen. Deze Iveco S-Way rijden op CNG; dat is aardgas onder hoge druk. CNG is een fossiele brandstof. Volgens de gemeente waren er ten tijde van de aanschaf nog geen goede elektrische alternatieven beschikbaar. Dat de wagens nu pas op de weg verschijnen, heeft dan weer te maken met dat de levering vertraagd was, betoogde de gemeente.

Convenant

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk sloot in 2017 een convenant met de logistieke branche. In dat convenant stond dat de stadslogistiek in 2025 volledig uitstootvrij zou moeten zijn. Dat convenant werd namens de logistiek branche ondertekend door Transport en Logistiek Nederland en Evofenedex. Die laatste is een ondernemersvereniging met ruim tienduizend leden. De vereniging komt op voor de belangen van ondernemers in de logistiek.
Na het tekenen van het convenant greep de rijksoverheid in, die vond dat er nog een overgangsperiode moet zijn. Bestelbussen die voor 2025 gekocht zijn mogen nog drie jaar blijven rijden in Utrecht. Voor vrachtwagens is dat vijf jaar.
De ondertekening van het convenant in 2017
De ondertekening van het convenant in 2017 © RTV Utrecht
De Utrechtse oppositie liet vorige week al weten verbaasd te zijn over de aanschaf van de fossiele vuilnisauto’s door de gemeente. Daar sluit Evofenedex zich nu bij aan. “Dit is een klap in het gezicht van elke mkb’er die zelf fors investeert in het wagenpark en vervolgens het afval opgehaald ziet worden door een fossiele vrachtauto”, zegt woordvoerder Ellen Timmer van Evofenedex. “Dit stimuleert en moedigt de extra investeringen niet aan. De gemeente Utrecht schiet zichzelf in de voet met een actie als deze, beleid voorschrijven aan anderen en zelf gebruik maken van de uitzondering, die er is om het mkb de kans te geven over te stappen naar duurzamer vervoer.”

Met zijn allen

Volgens Timmer heeft de samenleving zich doelen gesteld om de uitstoot van CO2 te verminderen. Met het convenant, Green Deal, committeert het bedrijfsleven zich aan die doelen waaronder een uitstootvrije stadsdistributie. “Er zijn al veel bedrijven die werken met elektrische voertuigen, zeker bij het inzamelen van afval. Dat de gemeente Utrecht dat niet lukt is op zijn minst bijzonder te noemen”, vindt Evofenedex. “Om de stad schoner te krijgen, zullen we met zijn allen samen moeten werken en ervaring moeten opdoen met onder andere elektrisch rijden.”
Ook Transport en Logistiek Nederland is niet blij met de actie van de gemeente. “Het past gemeenten het goede voorbeeld te geven”, zegt woordvoerder Vincent Triest. “De invoering van de zero-emissiezones lijkt ver weg, maar 2025 staat zo voor de deur.”

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.