OM eist taakstraf voor man die met bergingsvoertuig op file A2 inreed

© Rijkswaterstaat
Nieuwegein - Het was een kort moment van onoplettendheid geweest waarvoor hij geen duidelijke verklaring kon geven. De bestuurder van een truck van bergingsbedrijf Collewijn zag niet dat het verkeer voor hem op de A2 bij Nieuwegein ineens afremde. De witte laadklep van een vrachtwagen dook plotseling voor hem op en hij knalde er in volle vaart bovenop, met een snelheid van zo'n 90 kilometer per uur . De aangereden vrachtwagen botste vervolgens op een stilstaande personenauto. De vier inzittenden van de vrachtwagen en de personenauto raakten zwaargewond. En ook de bestuurder van de bergingstruck werd met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis afgevoerd. Vandaag moest hij zich in de rechtbank verantwoorden voor het veroorzaken van het zware verkeersongeval op donderdag 24 september 2020.
De 42-jarige Nieuwegeiner was rond half vier die middag net klaar met een lange werkdag. Hij was 's ochtends om zes uur met zijn truck de weg opgegaan om gestrande voertuigen te bergen, vertelde hij in de rechtszaal. Lange werkdagen en nachtdiensten waren gewoon in het bergingsvak. Hij maakte in de periode ook nog eens veel overuren, omdat veel van zijn collega's ziek waren. Daarnaast kon je naast je gewone diensten ook nog voor calamiteiten opgeroepen worden. Hij was vermoeid geweest die middag, maar dat was niet zo erg geweest dat hij niet meer kon rijden. "Het was niet zo dat ik zat te knikkebollen", vertelde hij de rechters. Hij had de voorgaande nacht goed geslapen, hij had niet gedronken en was ook niet met zijn telefoon bezig geweest.

Niets gemerkt

Toch was hem ontgaan dat 11 seconden voor de aanrijding de matrixborden aangaven dat de snelheid omlaag moest naar 50 kilometer per uur, omdat er een file ontstond. Op beelden van zijn dashcam lichten de remlichten van een voor hem rijdende personenwagen op. Ook dat had hij niet opgemerkt. Vlak voor de aanrijding had de berger nog even kort achterom gekeken toen hij van rijbaan verwisselde. Maar dat was volgens hem niet langer geweest dan strikt noodzakelijk. Wel toonden de dashcam en de tachograaf in zijn truck aan dat hij te hard had gereden. Een zware bergingstruck mag hooguit 80 kilometer per uur rijden. Op het moment van de aanrijding reed hij 90 kilometer per uur en een paar minuten eerder zelfs 98 tot 112 kilometer per uur.
Als ik de remmende auto's en de matrixborden zou hebben gezien, zou het een zelfmoordpoging zijn geweest om hard door te blijven rijden.
Verdachte
Waarom hij te hard reed, wist hij niet meer. Hij wisselde veel van rijbaan met hogere snelheid dan toegestaan. Zijn auto-ambulance was weliswaar zwaar, maar niet een heel grote vrachtwagen. Hij was niet gehaast geweest, maar was gewoon met het verkeer meegereden, zei hij. Met de avondspits in aantocht was de kans groot dat zijn werkdag nog niet ten einde was. "Als ik de remmende auto's en de matrixborden zou hebben gezien, zou het een zelfmoordpoging zijn geweest om hard door te blijven rijden", merkte hij op. In de rechtbank bekeek hij samen met zijn advocaat voor het eerst de dashcambeelden van de aanrijding. Hij had het daar zichtbaar moeilijk mee. De Nieuwegeiner liep bij het ongeluk een hartkneuzing en acht gebroken ribben op en is nog altijd niet volledig hersteld. Hij heeft ontslag genomen bij het bergingsbedrijf, omdat hij dat werk niet meer aandurft.

Slachtoffers

De bestuurder en de bijrijder van de geramde vrachtwagen raakten zwaargewond bij de aanrijding. Een deel van het letsel is blijvend. De vrachtwagenbestuurder was als enige van de slachtoffers in de rechtbank aanwezig. Hij heeft een brace nodig, omdat zijn knie het steeds begeeft. Omdat zijn ziektekostenverzekering dat niet vergoed, wil hij dat de verdachte dit betaalt. De moeder en dochter die in de personenauto zaten, raakten gewond aan hun rug, schouders en nek. Ze hebben sinds het ongeluk allebei fysiotherapie nodig om te herstellen. Het meisje heeft nog maar weinig klachten, haar moeder kan nog altijd niet aan het werk. De verdachte wilde dat hij alles kon terugdraaien. Hij is blij dat er niemand is overleden en bood excuses aan voor het leed dat hij voor hen heeft veroorzaakt.
Volgens de officier van justitie is er voldoende bewijs dat de Nieuwegeiner door "aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag" het ongeluk heeft veroorzaakt. Op een plek waarvan hij uit ervaring wist dat het altijd druk is, lette hij 10 seconden lang niet op. Verder reed hij te hard en had bij zijn werkgever iets kunnen aangeven over de hoge werkdruk en de lange werkdagen. Het OM eist 150 uur werkstraf en een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar. Als hij binnen twee jaar opnieuw in de fout gaat, is hij zijn rijbewijs kwijt. Omdat hij die voor zijn nieuwe baan nodig heeft, mag hij die nu nog houden.
De officier van justitie vond het het niet zo fraai dat de voormalige werkgever van de Nieuwegeiner vandaag ook een schadevergoeding eiste. Het bergingsbedrijf wil dat de oud-werknemer onder meer het eigen risico voor de schade aan de truck vergoedt. Het was gepaster geweest als Collewijn dat buiten de strafzaak om had geregeld, merkte de officier op. Dat vond ook de advocaat van de verdachte. Die vroeg de rechtbank om het bergingsbedrijf niet ontvankelijk te verklaren, zodat die zich voor een eventuele schadevergoeding tot de burgerrechter zal moeten wenden. De advocaat stelde ook dat er geen bewijs is voor aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag. "Als je het niet gezien hebt, kun je ook niet reageren", vond de raadsman. Vanwege het moment van onoplettendheid zou de rechtbank zijn cliënt enkel een taakstraf moeten opleggen.
De rechtbank neemt twee weken de tijd om tot een vonnis te komen. De uitspraak staat gepland op donderdag 7 juli.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.