Streekvervoer staakt opnieuw, uitval in de provincie

© RTV Utrecht
Provincie Utrecht - Opletten voor wie vandaag de bus of tram moet pakken: er wordt zeer veel uitval in de provincie verwacht. Dat staat in verband met een staking onder chauffeurs, op initiatief van vakbond FNV. Met de staking – een nieuwe episode in een al sinds februari lopend conflict met de werkgevers – hopen de chauffeurs een hoger salaris en een lagere werkdruk af te dwingen. Zowel bij de bussen en trams van U-OV als bij de bussen van Syntus wordt uitval verwacht.

Geen zekerheid

Specifiek gaat het om uitval in Bunnik, Mijdrecht, Montfoort, Nieuwegein, Wijk bij Duurstede, Zeist, Amersfoort en Utrecht. Vervoersorganisatie Keolis, waar Syntus onderdeel van is, kon van tevoren niet zeggen welke bussen er wel en niet zouden rijden. "Er rijden zeker wel bussen, want alleen de FNV-leden gaan staken. Een deel van de bussen rijdt gewoon, maar de stakers geven dat pas door zodra de dienst gaat beginnen. Zo kunnen we de reiziger geen zekerheid bieden". De vervoerder raadt reizigers aan om flexibel te zijn en anders alternatief vervoer te regelen.
De stakende chauffeurs komen samen op het Utrechtse Jaarbeursplein. Daar heeft FNV een aantal tenten klaargezet, waaronder gedemonstreerd kan worden. Hoeveel mensen er komen, kon bestuurder streekvervoer Lutz Kressin van tevoren niet precies zeggen. "Het hangt ook een beetje van het weer af, natuurlijk. Maar zo tussen negen en tien verwacht ik dat het wel oploopt tot zo'n tweehonderd mensen. Hoeveel het er precies zijn, dat wordt een verrassing."

Meer loon, lagere werkdruk

Het conflict tussen FNV en de werkgevers, gebundeld in de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV), speelt al sinds februari. Toen klapten plotseling de cao-onderhandelingen nadat de VWOV spontaan met een eindbod kwam. "Daar zijn onze leden het niet mee eens," aldus een woordvoerder van het FNV. "We willen dat er meer loon bijkomt en dat er wat wordt gedaan aan de werkdruk." Het personeelstekort oplossen, "dat lijken ze maar niet te willen".
FNV pleit ervoor om de salarissen beter te maken en meer lucht in de roosters te krijgen. Er is een hoge werkdruk in het streekvervoer, die daardoor weer tot een hoger ziekteverzuim leidt, wat uit zichzelf weer tot een hogere werkdruk leidt. "Daar moet een kentering in komen. Als buschauffeurs nu een paar minuten vertraging hebben, missen ze hun sanitaire pauze." Volgens het FNV hangt het dan ook allemaal samen: met een hoger salaris wordt het werk aantrekkelijker, waardoor meer mensen in de sector werkzaam raken en het personeelstekort langzaam oplost.

"Huilie huilie"

Vervoersorganisatie Keolis, waar Syntus een onderdeel van is, betreurt het vooral dat "reizigers de dupe zijn van deze actie," volgens een woordvoerder. "Het OV verkeert al in zwaar weer vanwege de pandemie en reizigers beginnen net de weg terug weer te vinden." De uitval die door deze staking veroorzaakt wordt, helpt reizigers daar niet mee, volgens Keolis.
"Stel die vraag nou niet," verzucht Lutz Kressin. "Dan brand ik weer los." Volgens de FNV-bestuurder wordt er niet alleen gestaakt voor het personeel, maar ook voor de reiziger. "Deze werkgever doet huilie-huilie bij de provincie om een personeelstekort, en krijgt dan bij de provincie voor elkaar dat het afgeschaald wordt." Hij schetst een situatie waarin buslijnen worden opgeheven omdat ze niet rendabel zijn, wat leidt tot meer auto's, meer asfalt en daardoor juist minder openbaar vervoer. En die drang om het vervoer rendabel te houden, die leidt juist tot slechte werkomstandigheden. "In dit geval worden de mensen aan de diensten aangepast, en niet de diensten aan de mensen".

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.