De Vuelta komt eraan: 'Het is minder complex dan de Tour'

© RTV Utrecht/Central Events
Utrecht - Met de Vuelta komt een van de drie grootste wielerrondes ter wereld naar Utrecht en Brabant. Hoe staat de organisatie ervoor ruim een maand voor de start? "Het is nu een kwestie van de puntjes op de i zetten met alle betrokkenen", vertelt Ron Looy, projectmanager Techniek, Veiligheid en Mobiliteit.
Looy legde de parcourspuzzel van de eerste en tweede etappe van de Vuelta in de provincies Utrecht en Brabant. Hij heeft inmiddels een bak aan ervaring, want hij was eerder nauw betrokken bij de Utrechtse Giro in 2010 en de Tourstart in 2015. De afgelopen periode was Looy in golfbewegingen druk met de Vuelta, maar nu het evenement dichterbij komt, zit hij er vol in. "Dat heeft bijvoorbeeld te maken met de inrichting van de start en finish, met het Village Départ en perscentrum in de Jaarbeurs en we checken of alle doorkomstgemeenten goed weten wat ze te doen staat en hoe het gaat met de inzet van vrijwilligers." Knelpunten zijn er niet meer wat betreft de routes, stelt Looy. "Het gaat er nu om dat we het zo inrichten en uitvoeren zoals we bedacht hebben."
De komende tijd zullen inwoners van de provincie Utrecht steeds meer gaan zien van de Vuelta. De eerste uitdossingen zijn al zichtbaar. Alle 34 parcoursgemeenten hebben een startpakket ontvangen om inwoners in Spaanse sferen te laten komen. Tijdens informatie-avonden zijn bedrijven en inwoners geïnformeerd over onder andere de impact, ontsluitingsroutes en het activatieprogramma. Looy: "Het aantal festiviteiten neemt toe en op het Jaarbeursplein zal je bijvoorbeeld zien dat de finish steeds meer vorm krijgt. Mensen zullen zich soms wel afvragen wat er aan de hand is."

De toerversie

De voorbereidingen voor de officiële toertochten van La Vuelta Holanda op 13 in Brabant en 14 augustus in Utrecht zijn in volle gang. De start- en finishlocaties zijn voor beide tochten vastgelegd en de routes zijn bekendgemaakt. "Inmiddels hebben zich 3.700 toerfietsers aangemeld. Uiteindelijk streven wij naar een deelname van 10.000 fietsers aan beide toertochten samen", stelt de organisatie.
Om dit aantal te realiseren, wordt er via sociale media en win-acties aandacht gevraagd voor de toertochten. Ook benut La Vuelta Holanda haar eigen kanalen om meer deelnemers te werven.

Ploegenpresentatie

Het wielerweekend begint eigenlijk op donderdagavond 18 augustus met de presentatie van de 23 Vuelta-ploegen. De renners komen rond 18.00 uur aan met de teamwagens en fietsen door Hoog Catharijne naar het Vredenburgplein. Daar is op een podium een presentatieprogramma dat ook te zien is op vijf grote schermen langs de singel.
Vervolgens vertrekken de renners via bootjes over de singel richting de Bemuurde Weerd. "Net anders dan met de Tour de France. Toen kwamen de renners juist aan met bootjes bij Park Lepelenburg", aldus Looy. Voor en na de ploegenpresentatie zijn er tal van optredens.

Minder complex dan de Tour

Richting de ploegentijdrit op vrijdagavond wordt er zo laat mogelijk opgebouwd. "Dat gebeurt vanaf woensdag en donderdag rond het Jaarbeursgebied en pas op vrijdag zal het parcours afgehekt worden en is de stad vanaf 16.00 uur grotendeels afgesloten als de renners gaan trainen en inrijden. Dat levert dus wel wat hinder op, maar leuke hinder, zal ik maar zeggen. Je kan het niet vermijden en dat zullen mensen ook wel begrijpen."
De start van de Vuelta is minder complex dan de Tourstart, stelt Looy. "Het gaat nu om een event in de avond en in 2015 was er een dagetappe op een zaterdag. Nu begint de reuring 's middags pas. De ploegentijdrit start om half zeven en is rond half negen weer afgelopen."
Wat betreft de tweede etappe zijn er kleine parcoursaanpassingen geweest bij Rhenen en in Amersfoort. Nieuw is de tussensprint op vliegbasis Soesterberg. Een delegatie van de Spaanse La Vuelta-organisatie heeft de afgelopen periode drie keer een werkbezoek gebracht aan Nederland. De nadruk hierbij lag op de veiligheidsplannen en de invulling van de ploegenpresentatie. Ook zijn de drie etappes nog een keer nagelopen. Onder meer de klim- en sprintlocaties (Amerongse Berg en vliegbasis Soesterberg) zijn bezocht.

Parcourscommandanten en oefeningen

In totaal zijn 34 zogenoemde 'commandanten' getraind. Die zullen tijdens de etappes verantwoordelijk zijn voor een veilige doorkomst van de Groene reclamekaravaan en het peloton. Ook is er geoefend op mogelijke scenario’s tijdens het evenement. De focus lag daarbij op samenwerking tussen de etappesteden, Nationale Politie en Veiligheidsregio’s.

Vrijwilligers

"We merken dat de werving van vrijwilligers wat stagneert", liet La Vuelta Holanda vorige week weten in een rapportage. De teller stond eind juni op 600, maar er zijn ruim 800 mensen nodig. Volgens de projectorganisatie gaat het werven mogelijk stroever doordat het wielerevenement in de vakantie valt en door andere grote evenementen in augustus.
"We gaan nu verenigingen direct benaderen met de vraag hun eigen netwerk in te schakelen voor het werven van vrijwilligers. De overige kanalen gaan we gebruiken om een laatste slag te slaan om tot de 800 vrijwilligers te komen", was te lezen in de rapportage. Looy: "Volgens mij gaat het nu redelijk de goede kant uit, maar de eventmakers kunnen er nog wel wat gebruiken."

Financiën

Bedrijven kunnen zakelijke relaties verrassen met een compleet verzorgde Vuelta-dag, zogenoemde hospitality-pakketten. De verkoop hiervan blijft nog achter. "Wat we hier zien is dat veel partijen wel een reservering maken, maar deze nog niet omzetten in de daadwerkelijke aanschaf van kaarten", meldt de projectorganisatie in de eerder aangehaalde rapportage. "Dit is een trend die momenteel vaker voorkomt in de culturele en evenementensector en is mogelijk een gevolg van corona; partijen zijn afwachtend geworden."
De organisatie verwacht nog wel een stijging in het aantal verkochte pakketten, maar houdt er rekening mee dat de begrote aantallen niet worden verkocht." Mocht de beoogde opbrengst niet worden gerealiseerd, dan wordt de post onvoorzien mogelijk aangesproken. De organisatie wijst er verder op dat de situatie in Oekraïne onzeker blijft en zorgt voor prijsstijgingen. Vooralsnog is stijging van energieprijzen op te vangen in de begroting.
De komst van de Vuelta moet een impuls geven aan duurzaamheid, gezond stedelijk leven (fietsen!), economische ontwikkeling en bestuurlijke en organisatorische samenwerking tussen de betrokken provincies en tussen de betrokken gemeenten. Een flinke klus voor de organisatie. Bijna 16 miljoen euro is er nodig voor de komst van de Vuelta naar Nederland. De helft is voor rekening van de gemeenten Utrecht, Den Bosch, Breda, de provincies Utrecht en Noord-Brabant en het ministerie van VWS. De rest komt van de commerciële sector.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.