Leuk, een oldtimer, maar wie kan 'm nog repareren?

© RTV Utrecht / Roos van Bijnen
Meerkerk - Dat grommende geluid van een Mini uit 1966 is niet te evenaren, als je het tweelingbroers Tom en Renk van Koevorden vraagt. Maar zo'n klassieker heeft wél een hoop onderhoud nodig. En dat is juist het probleem. Ook in de oldtimer-sector zijn er véél te weinig handjes. Hoewel de broers daar toevallig in gespecialiseerd zijn, roepen ze hun eigen generatie ook eens aan die "oudjes" te denken. "Het is echt niet suf, wij lappen ze bijvoorbeeld op met hulp van een 3D-printer."
Sleutel in het contact, beetje gas erbij én een kleine duw in de rug. Dat heeft deze nog-net-niet-opgelapte oldtimer nodig, lachen Tom en Renk (21). We rijden door de polders van Meerkerk als ze vertellen over hun grote liefde. Wat dat is hoef je natuurlijk niet lang over na te denken. "Hoor je dat geluid van die motor? Dan heb je geen muziek nodig, dit is het beste wat je kan horen."
Tom en Renk (21) fixen oldtimers met de 3D-printer

Tekort aan monteurs

Al sinds ze 14 zijn, zit de liefde voor die oudjes er bij de broers in. Hun bedrijf Brooks Motors, waarbij ze oldtimers opknappen, was geboren. En dat loopt ook goed. "Ja, want hoeveel mensen kunnen nog klassiekers repareren? Technici leren nu hoe ze de nieuwste technieken kunnen toepassen op auto's. Maar dat heb je allemaal niet in een oude auto. Dat moet je met je handen doen."
Brancheorganisatie BOVAG erkent het probleem. Er is inderdaad een tekort, zegt een woordvoerder. "Omgerekend heeft Nederland per garage 1 persoon te weinig die zo'n klassieker zou kunnen repareren. Zeker als je denkt dat er veel mensen in coronatijd een klassieker hebben genomen, heb je dan op den duur helemaal een wat groter issue."
Wij vinden het juist de uitdaging om zo'n oude wagen wat milieuvriendelijker te maken
Renk van Koevorden, Brooks Motors
Broers Tom en Renk hebben de kunst van de oldtimer ook maar zelf aangeleerd, vertellen ze. "Er is geen echte opleiding voor. Zelf studeren we nu nog werktuigbouwkunde, maar dan komt zoiets niet aan bod. Zonde, als je het ons vraagt, want het gevoél dat je krijgt als je onder de motorkap van een auto uit de sixties ligt, prachtig gewoon."
Hoe het tekort aan technici in hun sector opgelost kan worden? BOVAG is al wel bezig met een handboek, om kennis die de Meerkerkse broers bijvoorbeeld al hebben te verzamelen. Maar volgens Renk gaat het ook om het imago van de oldtimers. "Onze generatie moet weer een beetje gemotiveerd worden dat het niet suf is. En dat je er ook de nieuwste snufjes in kan zetten. Wij vinden het een uitdaging om 'm wat milieuvriendelijker te maken. En omdat er zo weinig onderdelen nog te vinden zijn, dachten we: dan gaan we ze maar zelf maken."

Museumstukken

Die "nieuwe" onderdelen maken ze dan met hun 3D-printer, lachen ze. "Dan breng je zo'n oude wagen als het ware weer naar het nu. En wees nou eerlijk: dit soort museumstukken moet je toch niet zomaar verloren laten gaan? Da's eeuwig zonde."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.