Je e-bike opvoeren? Jorner doet dat in een handomdraai, maar VVN wil dat het verboden wordt

© RTV Utrecht
Utrecht - Formeel mag je er niet mee de openbare weg op en de garantie op je fiets vervalt direct, toch heeft Jorner Beuker uit Utrecht een dagtaak aan het opvoeren van elektrische fietsen. Door het plaatsen van een chip ligt de maximumsnelheid van een doodnormale elektrische fiets ineens een stuk hoger. Veel mensen zien dat wel zitten, maar Veilig Verkeer Nederland (VVN) noemt het levensgevaarlijk en wil dat er een verbod op komt.
Eigenlijk snapt Jorner het wel, als er zo'n verbod komt. "Die kans zit er dik in", zegt hij erover. Maar rouwig zal hij er niet om zijn. "Ik ben niet in de veronderstelling dat ik dit nog 10 jaar doe." Maar op dit moment is de vraag nog enorm. De Utrechter rijdt het hele land door om chips in elektrische fietsen te plaatsen waardoor die nét een stukje harder gaan. In theorie zijn met die chips - die de motor van de fiets voor de gek houden - snelheden tot bijna 100 kilometer per uur haalbaar. Toch vragen klanten daar nooit om, de meesten willen net 10 kilometer per uur harder.
Ik hoop zelfs dat er beleid op komt
Jorner snapt wel dat nagedacht wordt over strengere regelgeving
Dat het een beetje grijs gebied is waarin hij onderneemt, dat ziet hij zelf ook wel in. "Opvoeren mag, de apparatuur verkopen mag, installeren - wat ik doe - mag ook, de consument mag erop fietsen... Behalve op de openbare weg. Maar ik denk dat dat wel gebeurt. Dat is dan de eigen verantwoordelijkheid", zegt Jorner.
Jorner voert e-bikes op zodat ze sneller kunnen, maar snapt de roep om een verbod
Veilig Verkeer Nederland wil dat het verboden wordt en pleit ook voor een verbod op de apparatuur die gebruikt wordt om elektrische fietsen op te voeren. Met de sets kan een fiets die standaard trapondersteuning heeft tot 25 kilometer per uur - de maximum toegestane snelheid - veel hogere snelheden halen, met alle risico's van dien. Automobilisten kunnen bijvoorbeeld de snelheid niet goed inschatten. Ook gelden voor snellere elektrische fietsen, zoals speed pedelecs, strengere regels. Die moeten bijvoorbeeld voorzien zijn van een kentekenplaatje en berijders ervan moeten verzekerd zijn.
VVN is niet de enige organisatie die wat wil doen aan de opgevoerde elektrische fietsen. Ook bij bijvoorbeeld het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt nagedacht over strengere regelgeving.

Sets om elektrische fietsen op te voeren zijn online te koop. Fietshandelaren benadrukken dat het opvoeren op eigen risico is. Vaak is het zo dat de garantie op de fiets vervalt als er een dergelijke chip in zit.

Ook Jorner erkent dat het opvoeren risico's met zich meebrengt. "Ik zeg ook tegen klanten dat met 45 over het fietspad rijden echt niet veilig is." Maar, hij snapt tegelijkertijd dat er wel een wens bestaat om in sommige gevallen harder te kunnen. "Als je een uur naar je werk moet fietsen is 25 kilometer per uur rijden echt niet hard genoeg."
Wat Jorner betreft ligt de oplossing dan ook in zoeken naar manieren om fietsers tegemoet te komen én de veiligheid te waarborgen. "Ik hoop zelfs dat er beleid komt. En niet alleen om mij tegen te gaan, maar ze moeten het fietsen interessanter maken. Speed pedelecs zijn namelijk ook niet echt interessant. Het is ook gevaarlijk om met die fietsen die 45 kunnen op autowegen te rijden waar auto's 50 of harder gaan."
Het fietsbeleid moet dus op de schop, vindt Jorner. "Betere infrastructuur voor fietsers zodat het ook op iets hogere snelheid kan. Dat hoeft dan echt geen 40 of 45 te zijn. Maar 30 of 35 kilometer per uur, zoals de meeste van mijn klanten willen, dat zou met wat aanpassingen aan fietspaden wellicht veiliger kunnen. Dat maakt fietsen dan ook interessanter. We willen allemaal schonere lucht, niet met de auto naar het werk, dan kan zoiets een mooie oplossing zijn."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.