Op de parkeerplaats van dit Nieuwegeinse hotel wordt gesmeerd en gekookt voor de renners: 'Ik zorg voor de brandstof'

Mecanicien Ed Bekhuis
Mecanicien Ed Bekhuis © RTV Utrecht / Robert Jan Booij
Nieuwegein - Het profpeloton is neergestreken bij verschillende hotels in de omgeving en dus staan de parkeerplaatsen vol met glimmend zwarte vrachtwagens, volgauto's en zelfs mobiele keukens. "Dat doen we altijd in de grote rondes. Als je niet precies weet waar je terecht komt is het wel handig om je eigen domeintje te hebben."
Bij een hotel langs de A2 bij Nieuwegein rommelt kok Thijs Bijwaard van Team DSM vanochtend nog wat in zijn kooktruck vol aanrechten, kastjes en vooral ook weegschaaltjes. Want voordat Thymen Arensman, John Degenkolb en Joris Nieuwenhuis hun rondjes keihard door de stad rijden moet niet alleen hun materiaal, maar ook de inwendige motor goed afgesteld zijn. "En ik zorg voor de brandstof."
"Het is bijna wetenschappelijk", vervolgt Bijwaard met een blik op de weegschaal. ""Ik weeg het per persoon af. Als de renners klaar zijn met wielrennen, krijgen de diëtisten de gegevens binnen. Die sturen dat naar mij, dan weet ik wat ik per persoon moet neerzetten. Dan krijgen ze allemaal hun eigen bordje met hun eigen naam erop."
Kok Thijs Bijwaard van Team DSM
Kok Thijs Bijwaard van Team DSM © RTV Utrecht / Robert Jan Booij

Geen biefstuk

Vroeger zaten renners nog wel eens met een flink bord pasta en een biefstuk aan het ontbijt, maar die tijden zijn voorbij. Het is nu vooral havermout wat de klok slaat en een enkele keer pannenkoeken. De pasta krijgen ze bij het avondeten. "Vanavond hebben we als voorgerecht een quiche met broccoli, als hoofdgerecht een pasta met zalm en daarna hebben we nog een carrot cake. "
Als het menu na veel overleg eenmaal vaststaat, dan wordt daar ook niet meer vanaf geweken. Dat is geen doen, legt kok Bijwaard uit. Hetzelfde geldt min of meer voor het materiaal. Als de stuur- en zadelhoogtes eenmaal vaststaan, gaan de mecaniciens daar tijdens de koers ook niet veel meer aan sleutelen.
"Veel eisen worden eerst besproken met de expert en dan doen wij de aanpassingen", zegt mecanicien Ed Bekhuis. "Het is niet zo dat ze dat bij ons op tafel kunnen gooien, zodat we ineens extra werk hebben. Dat gaat gewoon niet. Dat moet in goed overleg." Ook Bekhuis heeft zijn eigen domein in een paar vrachtwagens, maar bij hem hangt het vol met gitzwarte frames, blinkende cassettes en veel wielen. "We hebben twee vrachtwagens vol, met 62 fietsen."
Kok Thijs Bijwaard: "Ze krijgen veel havermout"

Regen verwacht

Omdat er vrijdag mogelijk een bui kan vallen is de mecanicien deze dagen vooral bezig de speciale tijdritfietsen regenklaar te krijgen. Iets dikkere banden dus, met iets meer profiel. "We gaan naar een regenband die meer safe is voor regen. We gaan meer voor veiligheid, momenteel. Dat we veilig de finish halen. Dat meer nog, dan dat het een goede tijd wordt."
De Vuelta heeft de naam een nerveuze koers te zijn, vooral in de eerste dagen. En dat we die nu in Nederland rijden helpt volgens Bekhuis niet. "Veel rotondes, veel obstakels op de weg. Auto's worden ook niet altijd weggehaald. Dus dat geeft veel stress bij de renners." Mogelijk levert hem dat de komende dagen extra werk op met kapotte onderdelen of zelfs hele fietsen die vervangen moeten worden. Maar stress? Nee, dat niet. "Ik heb een heel rustig karakter. We moeten ook rustig blijven. Als je rustig overkomt naar de renner, dan blijft hij ook ontspannen. "
Zowel Bijwaard als Bekhuis zeggen een bijzonder mooie baan te hebben. Het is veel reizen en je bent veel van huis, maar je maakt ook nog wel eens wat mee. Dat de Vuelta dit jaar zo dicht bij huis begint is natuurlijk wel bijzonder. "Ik was er bij de Tour ook bij in Utrecht en nu weer", aldus Bekhuis. "Dat geeft wel een speciaal gevoel."
Ed Bekhuis: "Als je rustig overkomt naar de renner, dan blijft hij ook ontspannen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.