Bunnik krijgt eerste flitscamera bij spoorwegovergang: 'Die paar seconden zijn je leven niet waard'

© RTV Utrecht / Peter Knieriem
Bunnik - Bij rood licht toch nog even snel onder de slagboom door? Wie dat bij de spoorwegovergang aan de Achterdijk in Bunnik doet, kan voortaan een fikse boete op de mat verwachten. ProRail gaat daar namelijk een flitscamera plaatsen. "Hopelijk leidt dit tot minder gevaarlijke situaties bij die overgangen", zegt Jeroen Wienen van het spoorbedrijf.
De flitspaal in Bunnik moet de eerste definitieve in Nederland worden, na een eerdere proef in Hilversum. Waar die na een proefperiode van een half jaar werd weggehaald, geldt dat voor deze waarschijnlijk niet. "Ook in Bunnik gaan we eerst kijken of alles naar behoren werkt", legt Wienen uit. "Maar als dat zo is, willen we dit door het hele land uitrollen. En dan moet deze in Bunnik blijven staan als trotse eerste exemplaar."
Bij de spoorwegovergang aan de Achterdijk in Bunnik kun je nu geflitst worden

Focus op verkeersveiligheid

De eerdere proef in Hilversum heeft in ieder geval al aangetoond dat de camera werkt, vertelt Wienen. "Daar zagen we al na een half jaar dat het aantal overtreders was gehalveerd. Hopelijk gaat dat hier en op andere plekken ook zo zijn." Want het primaire doel is volgens de woordvoerder niet het uitdelen van zoveel mogelijk boetes, maar het vergroten van de veiligheid. En daar schort het nog wel eens aan, merkt hij.
"Mensen zien bijvoorbeeld een trein langsrijden en denken dat ze veilig kunnen oversteken. Maar zo nu en dan komt er daarna nog een trein van de andere kant. Dat levert natuurlijk levensgevaarlijke situaties op." Wienen heeft daarom een simpele oproep aan ieder die het spoor over moet: heb geduld. "Die paar seconden die je bespaart, zijn je leven niet waard." Daarnaast bespaar je daar in Bunnik voortaan ook een boete van 250 euro mee, hetzelfde bedrag als rijden door rood licht. "Dus dat zijn best stevige boetes. Hopelijk is dat nog een extra reden voor mensen om even te wachten en niet onder die flitscamera uit te komen."
De flitscamera is bevestigd aan een lantaarnpaal vlak voor de spoorwegovergang.
De flitscamera is bevestigd aan een lantaarnpaal vlak voor de spoorwegovergang. © RTV Utrecht / Peter Knieriem

Lost niet alle problemen op

De flitspalen kunnen overigens niet al het gevaar oplossen, weet ook Wienen. Zo proberen ook voetgangers en fietsers vaak nog over te steken als de slagbomen al naar beneden zijn. "Die kunnen we met een flitspaal natuurlijk niet beboeten, zij hebben geen nummerplaat", zegt hij. Daarom gaat ProRail ook in de gaten op welke plaatsen en tijden zij de slagbomen negeren, om daar boa's in te zetten. "Zij kunnen dan surveilleren en ook boetes uitschrijven aan diegene die aan de aandacht van de camera's ontsnappen."
Het is geen toeval dat de overgang in Bunnik is gekozen als locatie voor de eerste definitieve flitspaal. "Uit de surveillance van onze boa's bleek dat Bunnik een van de plekken was waar het vaak misging. Hier negeerden veel mensen de rode lichten en slagbomen", vertelt Wienen. "Vandaar dat we hier beginnen. Maar we merken dat bij alle overgangen levensgevaarlijke situaties ontstaan als mensen de slagbomen negeren. Dus hopelijk kunnen we deze proef snel uitbreiden."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.