Huurauto, taxi of thuiswerken: zo gaat Utrecht om met de NS-staking

© Marc van Rossum du Chattel
Provincie Utrecht - Utrecht zet zich schrap voor de NS-staking. Nu de treinen vandaag in het midden van het land niet rijden, zoeken mensen die afhankelijk zijn van de NS naar alternatieven. Taxi- en deelautobedrijven zien een flinke piek in het aantal boekingen. Bedrijven in de regio hebben mede door de coronacrisis ervaring met thuiswerken, wat het makkelijker maakt om hun personeel thuis te laten werken.
Forensen die zich op de dag van de staking toch fysiek bij hun leidinggevende moeten melden, weten de taxi- of deelautobedrijven te vinden. "Wij hebben ongeveer 25 procent meer reserveringen dan gebruikelijk", vertelt Yener Akgul van Taxi Utrecht Org. Het bedrijf heeft dagelijks ongeveer 20 taxi’s in Utrecht en de regio rijden. De taxiondernemer merkt ook dat klanten vooral in de spits een rit willen boeken. "We hebben om die reden een aantal reserveringen moeten weigeren, omdat het in de spits zo druk is." Toch is dat niet het enige dat opvalt, vertelt Akgul. "We krijgen veel telefoontjes van mensen die informeren naar tarieven. Vergeleken met het openbaar vervoer is een taxi simpelweg heel duur."
We krijgen veel telefoontjes van mensen die informeren naar tarieven.
Taxiondernemer Yener Akgul
Ook Sneleentaxi ziet een toename in het aantal reserveringen. Bij het bedrijf zijn in de regio Utrecht 250 taxibedrijven aangesloten en in de rest van het land 2.000. Landelijk zien ze een verhoging van 35 procent in het aantal boekingen. "In de regio Utrecht ligt dat een stuk hoger: 45 procent", vertelt algemeen directeur Sven Braam. "We zien de laatste tijd tijdens de stakingsdagen dat mensen vooral ’s avonds op het laatste moment alsnog een taxi voor de volgende dag boeken." Het tijdstip waarop dat gebeurt, is dan wel vergelijkbaar met de normale spitstijden.

Deelauto in plaats van trein

Deelautobedrijf MyWheels is een soortgelijke toename te zien. "Wij hebben zo’n 50 tot 60 procent meer reserveringen", zegt CEO Karina Tiekstra van MyWheels. "Wij gaan er ook vanuit dat dit door de treinstakingen komt." Vorige week, toen er gestaakt werd in het noorden en westen van het land, zag het bedrijf dat er 22 procent meer eerste ritten werden gemaakt van nieuwe klanten dan in de week daarvoor. "Dat betekent dat ook nieuwe klanten ons weten te vinden." MyWheels heeft hun klanten geïnformeerd door een aantal dagen voor de staking een mail en pushbericht te sturen. Daarin riepen ze gebruikers op om tijdig een auto te reserveren als ze op de dag van de staking geen trein kunnen nemen.

Thuiswerken

Bedrijven in de regio zijn sinds de coronapandemie inmiddels ingesteld op (gedeeltelijk) thuiswerken. Bij de Rabobank is een bedrijfscultuur waarin werknemers flexibel mogen zijn over de locatie waar ze werken. “Wij hebben een beleid van Rabobank Anywhere”, vertelt een woordvoerder. "Dat betekent dat je in principe overal mag werken. Bijvoorbeeld thuis, op een regiokantoor of op je eigen kantoor." Het bedrijf heeft hierdoor geen maatregelen hoeven nemen door de staking. "Het is gebruikelijk dat werknemers alleen naar kantoor komen bij meetings of om collega’s te ontmoeten."
Ook bij het Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in Amersfoort hebben ze niet veel last van de staking. Daar wordt deels thuis en deels op kantoor gewerkt. "Voor sommigen is de staking lastig, maar we hebben ervaring met thuiswerken", laat een woordvoerder weten. "Dan is een dagje thuiswerken wel makkelijk. Maar personeel op de fiets houden we natuurlijk niet tegen."

Deze treinen rijden wel

Zo goed als het complete spoorplan valt vandaag uit, maar toch zijn er nog enkele treinen in de provincie Utrecht die wél rijden. Het gaat om een paar regionale trajecten, zoals de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Buiten de provincie is één traject ook het benoemen waard: Amsterdam Centraal - Schiphol Airport, tussen die twee stations rijden (enkele) treinen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.