Buurtbus Vreeland neemt geen mensen in een rolstoel mee: 'Ik kan het dorp niet uit'

© RTV Utrecht
Vreeland - De noodkreet van de 26-jarige Marit Draafsel is helder: zij wil graag met de buurtbus reizen. In theorie zijn rolstoelgebruikers welkom in buurtbussen, maar de praktijk blijkt weerbarstiger. De vervoersmiddelen hebben geen lage instap, de vrijwilligers zijn fysiek vaak niet in staat om een rolstoel de bus in te duwen en zij hebben geen training gehad om een rolstoeler veilig te vervoeren. Syntus erkent het probleem en geeft aan dat in het najaar van 2023 nieuwe 'rolstoelvriendelijke' bussen zullen worden ingezet. Maar dat brengt Marit nu niet verder.
Marit wil graag met de buurtbus reizen, maar wordt geweigerd
"Ik zit opgesloten in het dorp, dat vind ik lastig want ik doe graag dingen en zoek contact met mensen", aldus Marit die sinds januari van dit jaar in een rolstoel zit. Zij heeft haar knie gebroken en de verwachting is dat ze nog zeker drie maanden in een rolstoel moet zitten. Ze neemt de regiotaxi maar wil graag ook met het openbaar vervoer kunnen reizen om het financieel nog te redden, in haar geval de buurtbus 522, van Vreeland naar Weesp.

Hoog tarief

De Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) biedt vervoersvoorziening voor mensen die bijvoorbeeld vanwege een handicap of een beperking niet meer zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen. Zij reizen dan tegen een lager tarief met een regiotaxi, de prijzen verschillen per gemeente. Ook Marit reist met een WMO-indicatie. "Van juli tot de rest van het jaar heb ik 1500 kilometers, daarmee kan ik naar het zwembad in Mijdrecht waar ik als vrijwilliger bij de Reddingsbrigade lesgeef." Het instaptarief is in dat geval 1 euro en elke kilometer kost 25 cent.
Marit bij de bushalte
Marit bij de bushalte © RTV Utrecht
Maar zwemmen om haar eigen conditie op peil te houden zit er niet in: "Ik zou graag nog een keer in de week naar het zwembad in Mijdrecht willen om zelf te zwemmen maar dan kom ik in het hoge tarief terecht en dan kost een rit drie keer zoveel. Dat is op een gegeven moment niet meer te betalen." Het instaptarief wordt in dat geval 3 euro en per kilometer is dat 75 cent.
Als ze een keer hard moeten remmen dan heb je kans dat ik door de voorruit vlieg
Marit Draafsel

Gevaarlijke situaties buurtbus

Naast haar vrijwilligerswerk bij de Reddingsbrigade wil ze ook graag bij de kledingbank in Breukelen aan de slag en deelnemen aan andere activiteiten. Het openbaar vervoer is nog een betaalbaar alternatief, alleen mag ze de buurtbus niet in. "Ik heb de buurtbus een paar keer genomen, daarbij viel het me op dat chauffeurs vaak zeiden dat het niet mocht. Als ik wel meekon dan ging dat niet op een veilige manier. De chauffeurs weten namelijk niet hoe ze me moeten vastmaken. Als ze een keer hard moeten remmen dan heb je kans dat ik door de voorruit vlieg. Als ze iets te hard optrekken klap ik met rolstoel en al achterover."
Bushalte buurtbus 522 lijn Vreeland-Weesp
Bushalte buurtbus 522 lijn Vreeland-Weesp © RTV Utrecht

Syntus

Sinds ze een klacht bij Syntus heeft ingediend kon ze helemaal niet meer mee. Syntus betreurt de situatie en geeft aan dat er voor het vervoeren van een rolstoel een instructie nodig is, maar dat de vrijwilligers te weinig rolstoelers krijgen om zich dit eigen te maken. "Als er iets met degene gebeurt, is de chauffeur aansprakelijk. Vanuit deze aansprakelijkheid [...] heeft de meerderheid van de vrijwilligers aangegeven geen rolstoelen te kunnen vervoeren", aldus Syntus.
In het najaar van 2023 zullen er rolstoelvriendelijke buurtbussen worden ingezet, maar tot die tijd verwijst Syntus Marit naar de regiotaxi. Maar daar maakt ze dus al gebruik van. "Ik zou het fijn vinden als ze een financiële bijdrage zouden leveren voor de regiotaxi of op een andere manier alternatief vervoer regelen en niet dat ze de e-mail afsluiten met: we hopen u voldoende te hebben geïnformeerd, een fijne dag verder", reageert Marit.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.