Ook landelijke stakingsdag streekvervoer: 'Er wordt niet in mensen geïnvesteerd'

© Pixabay
Utrecht - In navolging van de stakingen onder het NS-personeel, kondigt vakbond FNV nu ook stakingen aan voor het streekvervoer. Op vrijdag 16 september moet het hele land eraan geloven. Daarnaast zijn er van dinsdag 6 september tot en met vrijdag 9 september regionale stakingen. Op woensdag 7 september is de provincie Utrecht aan de beurt.
Het is de bedoeling dat alle streekbussen, -trams en treinen uitvallen, geeft FNV-woordvoerder Lutz Kressin aan. Dat deze staking zo kort na die van NS komt, is volgens hem toeval. "Het één heeft niet per se met het ander te maken. We zijn hier al in mei mee begonnen. Toen staakten we alleen kleinschaliger. Het was destijds al de bedoeling om in september de acties op te voeren."

Het is overigens nog niet helemaal zeker of al het streekvervoer in de gehele provincie Utrecht uitvalt. Wel alle trams en bussen, maar de streektrein die pendelt tussen Amersfoort en Ede-Wageningen rijdt misschien toch. En dat heeft alles te maken met het feit dat de vakbond CNV wel de cao Openbaar Vervoer tekende. Als die groep tóch meedoet met staken, rijdt de Valleilijn niet.

Station Utrecht Centraal speelde dinsdag een hoofdrol in de NS-staking. Het platleggen van het spoorvervoer in de provincie zorgde ervoor dat het landelijke treinverkeer stil kwam te liggen. Die impact zal de staking van het streekvervoer niet hebben, denkt Kressin. "Utrecht heeft natuurlijk een centrale ligging, dus de omliggende provincies zullen enige gevolgen merken. Maar niet zoals bij de NS. Ook omdat er veel meer mensen gebruik maken van NS-treinen in vergelijking met bijvoorbeeld regionale bussen en trams."

Personeelstekort

Wat wél vergelijkbaar is met de NS-staking, is de reden waarom er überhaupt gestaakt wordt. Ook medewerkers van de regionale vervoerbedrijven willen een betere cao. "De sector moet aantrekkelijker worden, zodat nieuw personeel aangetrokken kan worden. Op dit moment kampt de sector met veel personeelstekort. Daardoor stijgt de werkdruk en dus ook het ziekteverzuim."
Kressin ziet dat er in Utrecht veel diensten hierdoor uitvallen. "Eigenlijk is een staking nauwelijks nodig om het streekvervoer plat te leggen. Er wordt gewoon amper in nieuw personeel geïnvesteerd. Op die manier willen er steeds minder mensen buschauffeur worden en zo houd je het tekort alleen maar in stand."

Vertrouwen

De eerste stakingsdag zal op dinsdag 6 september zijn, maar als het aan het personeel had gelegen, dan was de start al eerder. "Onze mensen willen het liefst morgen beginnen met een landelijke staking, en dan voor onbepaalde tijd", legt Kressin uit. "Maar in Nederland is het zo geregeld dat daar een rechter tussen kan komen. Dus dat laten we zitten."
FNV begrijpt dat staken in het openbaar vervoer voor overlast voor het publiek kan zorgen. Maar de vakbond denkt ook dat het van belang voor de reiziger kan zijn. "Deze noodklok is nodig omdat het ov op sterven na dood is. De reiziger is wantrouwend omdat er zoveel ritten uitvallen, hij pakt vaker de auto en zo raken snelwegen verstopt. Maar als er meer in het openbaar vervoer geïnvesteerd wordt en de reiziger juist vertrouwen krijgt, dan laten ze misschien de auto wat vaker staan. Daar moeten we uiteindelijk naartoe."

De stakingen in de regio beginnen dinsdag 6 september in Flevoland, Zuid-Holland en Zeeland. Woensdag 7 september wordt er gestaakt in Noord-Holland en Utrecht en donderdag 8 september in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. De laatste regionale staking is op vrijdag 9 september in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.