Zomerse temperaturen, maar Wilma is al volop in de weer met jouw kerstpakket

© RTV Utrecht
Woerden - Wie vandaag naar buiten kijkt, ziet de zon schijnen. Maar Wilma van Laar is met haar hoofd al bij Kerst. In haar pand in Woerden ontvangt de ondernemer klanten die een kerstpakket komen uitzoeken.
Al sinds augustus is alles in het pand al volledig in kerststemming. Terwijl op de achtergrond bekende kerstnummers te horen zijn, zien klanten in de schappen typische kerstproducten, zoals mini-kerstboompjes met chocolade kerstballen. Bezoekers zouden bijna vergeten dat het begin september is en het vandaag op het warmste punt van de dag 27 graden.
Voor eigenaar Wilma begint het werk vroeg in het jaar. "Wij praten hier al maanden over", zegt ze. "Onze eerste beurs is al in februari". Een aantal maanden later ontvangt ze haar klanten. "De meesten al rond 1 augustus met het uitzoeken van kerstpakketten", zegt ze. "De klanten zoeken dan vaak een thema uit. Daarna gaan ze net zoals in een supermarkt hier winkelen."

Thema's in kerstpakketten

De thema's kunnen erg van elkaar verschillen. Zo is er een celebrations-thema, waarbij zwart/goud de boventoon voert. Ook is er een Japans thema. De producten die gekozen kunnen worden zijn bijvoorbeeld chocola, zoutjes, druivensappen en wijnen, maar ook paraplu's en fietstassen. "Food gaat altijd op", zegt Wilma. "Je kunt dus best een hele leuke uitstraling hebben in je kerstpakket met dingen die je gewoon opeet."
Wel zegt Wilma erbij dat er veel verschil zit in het type kerstpakketten dat wordt gekozen. "Transportbedrijven bestellen hele andere kerstpakketten dan bijvoorbeeld ICT-bedrijven", zegt ze. Het verschil zit hem in het type pakket dat ze kiezen. Een productiebedrijf zal bijvoorbeeld een praktischer kerstpakket uitzoeken dan een ICT-bedrijf. "Die laatste groep wil vooral designproducten en weinig eetbaars."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.