Onderzoek: NS in april onvoorbereid op grote landelijke storing

© RTV Utrecht / Timo Anceaux
Utrecht - De NS was niet voorbereid op een langdurige landelijke technische storing toen op zondag 3 april zo'n storing plaatsvond, concludeert het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) na onderzoek. Zo lag er geen plan voor het inzetten van alternatief vervoer en op de dag zelf werd het probleem onderschat.

Technische storing

Het treinverkeer lag op zondag 3 april vrijwel de hele dag stil als gevolg van een technische storing. De NS zei dat het vanwege de omvang van de problemen niet mogelijk was om alternatief vervoer in te zetten. Ook de communicatie aan reizigers en het eigen personeel op de dag van de storing verliep niet goed, stelt het COT. Het instituut raadt de NS aan scenario's uit te werken voor een grote technische storing, met opties zoals een pendeldienst tussen stations.
Zo'n soort oplossing was niet voorbereid en werd op 3 april ook nauwelijks overwogen, aldus het COT, "mede doordat de prognose was dat de systemen snel weer beschikbaar zouden zijn". Het instituut vindt in het algemeen dat van de NS "mag worden verwacht" dat is nagedacht over de gevolgen van een grote landelijke storing, "zodat op de dag zelf een besluit kan worden genomen aan de hand van één of meer (deel)scenario’s".
Het neerleggen van het hele treinverkeer was die zondag in april uiteindelijk "onvermijdelijk", stelt het COT. Dat stilleggen zelf is "goed verlopen". Het besluit om ook 's avonds geen treinen te laten rijden, heeft ertoe geleid dat de dienstregeling de volgende dag weer grotendeels kon worden opgestart.

De NS

De NS laat weten alle aanbevelingen uit het onderzoek over te nemen. "Op 3 april hebben wij als NS een slechte beurt gemaakt bij onze reizigers. Zij moesten lang wachten voordat duidelijk werd hoelang de verstoring duurde en zij moesten uiteindelijk zelf vervoer regelen. Dat was ook enorm frustrerend voor onze collega’s, want er is geen enkele NS’er die de reiziger wil laten staan", zegt Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur van de NS. "We hebben daarom excuses aangeboden aan alle reizigers en onze collega’s. Wij realiseren ons dat de gebeurtenissen onze collega’s in het hart hebben geraakt. Dit geldt zeker voor onze collega's die dagelijks in contact staan met reizigers, de collega’s op de trein en het station, en voor de collega’s van bijsturing. Daarom is het belangrijk dat we leren van de storing van 3 april om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.