Het Utrechtse streekvervoer staakt vandaag: welke bus rijdt wel en welke komt niet?

© Pixabay
Provincie Utrecht - Rijdt mijn bus of tram nou wel of niet vandaag? Een essentiële vraag voor de reiziger die gebruik maakt van het Utrechtse streekvervoer. Vandaag wordt er door leden van vakbond FNV gestaakt omdat ze het nog steeds niet eens zijn met het cao-voorstel dat nu op tafel ligt. Doordat iedere chauffeur zelf bepaalt of er gestaakt gaat worden, is er vrij weinig te zeggen over de gevolgen voor de dienstregeling in de provincie. U-OV laat vanmorgen weten dat trams 20, 21 en 22 in ieder geval niet rijden door de staking. Dit duurt naar verwachting de hele dag.
"We weten pas kort van tevoren hoeveel en welke ritten uitvallen", zegt Maartje Doorschot namens vervoerder U-OV. Ze heeft geen enkel idee hoe hoog de actiebereidheid onder de medewerkers is. "We doen ons uiterste best om alle ritten die vervallen uit de reisplanners te halen."
Ook Keolis doet wat het kan, maar het Utrechtse bedrijf heeft ook geen idee hoeveel FNV-chauffeurs gaan staken. "We weten vandaag pas hoeveel mensen er wel en niet op komen dagen. En op basis daarvan kunnen we zeggen hoeveel er uit gaat vallen", legt Martijn Juffer, woordvoerder van Keolis uit. "We verwachten dat een deel van de dienstregeling kan doorrijden. Alleen FNV-chauffeurs gaan staken. Maar het is moeilijk te voorspellen."

Reisplanner

Wat kan je dan als reiziger het beste doen als alles onzeker is? "Stel je reis uit als dat mogelijk is. En als je toch reist, raadpleeg dan kort voor je vertrek de reisplanner om te zien of jouw bus of tram rijdt", adviseert Doorschot.
Juffer sluit zich daarbij aan. "Over het algemeen is het advies: check voor je vertrek de reisplanner. De verkeersleiding begint echt heel vroeg met ritten eruit halen. Echt heel vroeg. In de loop van de ochtend moeten we al wel een beeld hebben."

Vakbond FNV

Vakbond FNV, initiatiefnemer van de staking, kan misschien als enige een inschatting maken hoeveel chauffeurs er wel of niet gaan rijden. Maar toch blijft het ook voor hen nog afwachten, zegt FNV-bestuurder Lutz Kressin.
"Ik denk dat in Utrecht de actiebereidheid alleen maar groeit, ze zijn bijzonder gemotiveerd. Het enige punt is alleen dat ze een vergoeding krijgen voor iedere stakingsdag en daar komen ze 35 euro op tekort. Dat is in deze tijd een bedrag dat niet makkelijk te missen is."
Voor de duidelijkheid, er wordt niet gestaakt voor een nieuwe cao voor volgend jaar. Maar de FNV is de vakbond die het als enige nog niet eens is met een cao die voor CNV-chauffeurs bijvoorbeeld al wel van kracht is.
Kressin: "Er is een onderhandeling geweest voor 2021-2022, maar de FNV heeft die niet aangenomen. Voor ons is er nog geen cao. Dat anderen wel getekend hebben voor die cao neemt niet weg dat wij niet kunnen staken. Het cao-conflict gaat over de loonachterstanden. Je wilt op zijn minst compensatie. En de werkdruk moet omlaag, want mensen lopen op hun tandvlees. Wij gaan nu nog niet praten over een cao voor volgend jaar als het nu niet geregeld is. Mensen zijn nu boos en mensen voelen dat zo, dus wij gaan nu door met wat we bereikt hebben anders kunnen we weer overnieuw beginnen."

Streekvervoerders

En dat is een houding die toch wel een beetje in het verkeerde keelgat schiet van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). In die club zijn alle streekvervoerders van Nederland zoals Keolis en U-OV verenigd.
"Het is gewoon niet professioneel. Voor de zomer leek het erop dat het klaar was, maar nu hebben ze het actieprogramma weer opgestart. Ze willen gewoon niet verder praten, maar actievoeren", zegt voorzitter Fred Kagie. "Ik snap niet waarom ze met nog een paar maanden te gaan, nog actievoeren. Met het CNV hebben we een deal gesloten, maar ik zie geen enkele beweging nu. Maar iedere dag stijgt de inflatie weer, dus we hebben wel wat te doen met elkaar."

Reizigersvereniging

Reizigersvereniging Rover in Amersfoort, de belangenbehartiger voor de ov-reiziger, is ondertussen wel wat gewend met al die stakingen in het openbaar vervoer de laatste tijd. Volgens directeur Freek Bos is en blijft het vervelend dat de reizigers het meest getroffen worden door de acties voor een nieuwe verbeterde cao.
"Wij zeggen altijd: staken is een groot recht. Daar gaan we niet aankomen", legt hij uit. Maar hij snapt ondertussen nog steeds niet waarom er niet voor andere publieksvriendelijke opties wordt gekozen. "Je kunt van alles verzinnen, zoals elke bus tien minuten vertraagd laten rijden of geen kaartcontrole doen. Zo tref je ook de vervoerder en niet de reiziger."

In aanloop naar de landelijke stakingsdag op vrijdag 16 september wordt in het hele land gestaakt in het streekvervoer. De regionale stakingen zijn van dinsdag 6 september tot en met vrijdag 9 september. Gisteren werd er gestaakt in Flevoland, Zuid-Holland en Zeeland. Vandaag dus in Utrecht en Noord-Holland. Morgen in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg en de laatste regionale staking is vrijdag in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.