Gaat die metro tussen Utrecht en Nieuwegein er ooit komen?
Smak geld
Snel de stad uit komen? Dan pakt de Nieuwegeiner de auto
Veel Nieuwegeiners zouden wel vaker met het ov willen reizen, maar pakken tóch de auto. Voor een redelijk grote stad – zo’n 63.000 inwoners – heeft Nieuwegein namelijk niet de snelste ov-verbindingen. Reis je een uur met het ov, ben je vanuit hun binnenstad vaak éven snel op die bestemming met de fiets.
En die nieuwe tramverbinding is volgens inwoners zachtjes gezegd ook nog geen daverend succes. Werk aan de winkel, dus, weet verantwoordelijk wethouder Ellie Eggengoor.
“Als die lijn naar Utrecht niet sneller wordt, gaat de stad op termijn vastlopen. Te veel mensen die met de auto naar hun werk gaan en dús veel files, zoiets is in de toekomst dan onvermijdelijk. En dat terwijl gemeentes juist willen stimuleren dat inwoners met het ov hun bestemming gaan. Maar ja, dan moet je daar niet te lang over doen. Willen we bijbouwen, móét het ov hier dus sneller worden.”
80.000 woningen erbij
Hoeveel tijdswinst geeft een metro?
Zeker voor Nieuwegeiners zou een metro veel schelen. Waar ze er nu vaak 21 minuten over doen om vanuit hun stadscentrum op Utrecht Centraal te geraken, zou dat met een metro teruggebracht kunnen worden naar een kwartier.
De gemeente Utrecht zou die lijn het liefst doortrekken – onder de historische binnenstad door - richting Utrecht Science Park. Daardoor zouden naar schatting dagelijks 50.000 reizigers dagelijks van deze lijn gebruikmaken. En: hopelijk ook sneller op hun werk, studie of andere bestemming zijn.
Ook voor de ontsluiting van de Utrechtse Merwedekanaalzone is de lijn van belang. Als er daar geen goede en snelle ov-verbinding komt, krijg je hetzelfde probleem als al in Nieuwegein werd benoemd. Jawel: file.