Emancipatie in de klassieke muziek

Utrechtse musici brengen ode aan vrouwelijke klassieke componisten
Utrechtse musici brengen ode aan vrouwelijke klassieke componisten © RTV Utrecht / Boukje Jansen van Galen
Woerden - Er moet meer muziek van vrouwelijke klassieke componisten in de concertzalen gespeeld worden. Dat is een van de missies van het zogeheten Eudora quartet. De vier dames van het strijkkwartet brengen samen met pianiste Carol Ruiz een ode aan een van hen: Amy Beach. De Utrechtse Ángela Moya is een van de violistes van het kwartet: "Amy Beach was een Amerikaanse componiste uit het eind van de 19e eeuw. Helaas is ze hier in Nederland niet zo bekend, wel in de Verenigde Staten. Zij was een vrouw in een samenleving waarin vrouwen niet zo gewaardeerd werden. Op dit moment is dat gelukkig anders, maar het gebeurt nog steeds dat muziek van vrouwen niet genoeg geprogrammeerd worden in de concertzalen. Het gaat al veel beter dan 150 jaar geleden, maar er is nog veel te doen."
Het Eudora Quartet over componiste Amy Beach.
Amy Beach werd in 1867 geboren. Ze was een wonderkind dat op 4-jarige leeftijd al een paar eenvoudige walsen componeerde. Toen ze zes jaar was, gaf ze haar eerste soloconcert, met muziek van Beethoven en Chopin. Maar ook werken die ze zelf gecomponeerd had, zegt pianiste Carol Ruiz uit Maarssen: "Haar moeder was pianiste, niet professioneel, want dat kon niet in die tijd. Ze heeft haar wel les gegeven." Maar Amy leerde vooral ook door hard te studeren en veel boeken te lezen. "Ze heeft ook allerlei stukken geanalyseerd. Ze heeft eigenlijk alles zelf geleerd en een eigen stijl ontwikkeld. Als je het speelt klinkt het heel natuurlijk, maar als je de bladmuziek ziet denk je, dat is lastig."
Amy Beach
Amy Beach © Erven Amy Beach
Haar ouders kregen het advies om haar in Europa te laten studeren, maar dat legden ze naast zich neer. Toch maakte Amy furore als pianiste, maar na haar huwelijk was dat in één klap voorbij. "Amy Beach was een hele getalenteerde vrouw. Maar dat werd in die tijd niet gestimuleerd. Ze mocht na haar huwelijk nog maar één keer per jaar optreden van haar man. Ze mocht wel componeren," aldus Carol. De opbrengst van haar enige optreden per jaar ging naar een goed doel.

De echte Amy Beach staat op

Amy Beach was succesvol met haar composities. Haar grootste succes in die tijd was een mis. Daardoor werd ze een van de belangrijkste Amerikaanse componisten van dat moment. In 1910 kreeg haar leven een grote wending. Haar man, die 24 jaar ouder was dan zij, overleed, zo zegt Carol. "Na zijn overlijden stond de echte Amy Beach op, ze begon een carrière als pianiste en begon ook te vechten voor haar toekomst en heeft ook heel veel andere musici geholpen om hun carrière van de grond te krijgen. En ze werkte voor een stichting die kinderen hielp met muziekles."
Amy Beach in 1940
Amy Beach in 1940 © Vang Studio
In veel concertzalen wordt dus voornamelijk muziek geprogrammeerd die gecomponeerd is door mannelijke componisten. Dat probeert het Eudora Quartet te doorbreken. "Bij een concert van Mozart is de zaal altijd vol, maar mensen gaan niet naar onbekende muziek. Wij vinden dat onterecht. De muziek van Amy Beach is prachtig en je voelt een soort verbinding met de muziek als je haar verhaal kent", aldus Carol.
Het Eudora Quartet speelt samen met pianiste Carol Ruiz muziek van Amy Beach, op 24 september in het Baken in Woerden en op 6 oktober in het Witte Kerkje in Baarn.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.