Keuze voor automaatrijbewijs veroorzaakt drukte bij Utrechtse rijschoolhouder: 'Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?'

© RTV Utrecht
Provincie Utrecht - Rijden met een automaat of toch liever met een geschakelde auto? Wat zou jij kiezen? Voor veel mensen, van jong tot oud, is het antwoord op die vraag heel makkelijk en steeds vaker hetzelfde: een automaat. En dat merken rijschoolhouders. Het is druk, heel druk met mensen die willen lessen in een auto waarin je niet meer hoeft te schakelen. Maar waarom valt die keuze steeds vaker op een auto met automaat?
"Het rijden is in feite heel makkelijk want zodra je hem in de D (drive) hebt kun je tot het einde van je les blijven rijden, tenzij je achteruit moet natuurlijk", zegt rijschoolhouder Mehmet Keser uit Utrecht. Hij is sinds kort begonnen met de automaatlessen en het loopt storm. "Je ziet echt dat er een enorme toename is van de leerlingen die zich aanmelden voor een automaat. Het zijn meerdere categorieën: je hebt oudere mensen, je hebt overstappers van schakel naar automaat, je hebt mensen die direct voor een automaat gaan en je hebt de expats uit India en Amerika die het verkeer van hier ook willen leren."

Schakelstress

Even terug naar de basis: je hebt een schakelrijbewijs en een rijbewijs waarmee je alleen in een automaat mag zitten. In je rijbewijs krijg je dan een speciale aantekening, code 78. "Daar mag je geen schakelbak mee rijden. Andersom kan het wel. Maar met een automaat-rijbewijs mag je geen geschakelde auto rijden", legt Keser uit.
© RTV Utrecht
Volgens hem kiezen de meeste mensen ondanks die beperking toch voor een automaatrijbewijs omdat ze ook last hebben van schakelstress. "Het is meer dat je dan al van de automatische piloot uitgaat. Een beginnende kandidaat zit toch te stressen. Het is stress van: ik ben bij een kruispunt en ben nog niet klaar. Ze vergeten dan dat ze in de derde versnelling zitten, de motor slaat af, het is allemaal stress. Als ervaren chauffeur denk je: waar maak je je druk over? Maar het is nu het gemak waarvoor mensen kiezen."
En het gaan voor het gemak heeft ook nog een andere voordeel wat om de hoek komt kijken. Keser: "Het scheelt vijf á tien lessen want je hebt nog de voertuigbeheersing nodig met een geschakelde auto."
Utrechtse rijschoolhouder: "Veel leerlingen hebben last van schakelstress"

Echt niet te doen

Iemand die de voorkeur geeft aan een auto met automaat is de dochter van Keser. Zij heeft de overstap heeft gemaakt van lessen in een handgeschakelde auto naar een automaat, omdat ze het rijden totaal niet meer zag zitten. "Ze krijgt les wanneer zij tijd heeft en wanneer ik tijd heb. Ze reed een keertje in de automaat en wist gelijk: dit wordt het. Ze wil nu niks anders dan een automaat."
Alena zelf kan niet anders dan dat beamen. "Schakelen ging bij mij echt niet. Het ging gewoon niet soepel. Ik vond het gewoon heel moeilijk met het opletten en kijken tegelijk. Wat ook heel erg meespeelde was dat ik moest kijken en schakelen tegelijk, dat vond ik gewoon echt niet te doen." Ze heeft het zo'n twintig lessen geprobeerd voordat ze overstap maakte. Keser snapt zijn dochter wel. "Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?"
De dochter van de Utrechtse rijschoolhouder staat daarin niet alleen. Uit cijfers van het CBR blijkt dat steeds meer mensen kiezen voor een automaatrijbewijs. In 2016 deden ruim 2000 mensen examen voor zo'n rijbewijs, inmiddels is dat verdrievoudigd naar ruim 6000. In totaal deden dit jaar ruim 145.000 mensen een rijexamen. "Mijn vriendinnen rijden nu ook allemaal voor een automaat, dat vinden wij gewoon veel prettiger. Ik denk dat ik nu nog rond de tien lessen nodig heb."
Utrechtse rijschoolhouder: 'Steeds meer mensen kiezen ook voor het gemak van een automaat'

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.