Buschauffeurs zien in fulltime werk oplossing voor toenemende bedreigingen

© Keolis
Provincie Utrecht - Buschauffeurs uit de regio luiden de noodklok. Er vallen veel ritten uit, omdat er een tekort is aan chauffeurs. En dat leidt tot aanvaringen met passagiers, die boos zijn dat hun bus niet rijdt of dat de bus te vol is om hen mee te nemen. Volgens Syntus-buschauffeur Ed Salome is de oplossing echter heel simpel: personeel meer uren laten rijden.
In bijna alle sectoren lopen ze er tegenaan, een tekort aan personeel. Maar waar dat zich in die andere sectoren niet zomaar laat oplossen, willen veel buschauffeurs volgens Salomé maar al te graag meer werken. "Heel veel collega's die parttime of op een uitzendcontract werken, staan ervoor open om fulltime te werken. Maar om de één of andere reden willen de busbedrijven daar niet aan." Daarin staat hij niet alleen, ook in een open brief die begin september namens alle FNV-buschauffeurs van Syntus en Qbuzz is verstuurd aan de provincie wordt gewezen op deze oplossing.

Fysiek en verbaal bedreigd

Tot frustratie van Salomé, want hij en zijn collega's zijn degenen die de kritiek krijgen van de passagiers. "Voor hen zijn wij natuurlijk het eerste aanspreekpunt", legt Salome uit. Hij merkt dat er veel boosheid is bij passagiers. Ergens begrijpt hij dat wel, maar in sommige gevallen gaat het ook te ver. "We worden gewoon fysiek en verbaal bedreigd, uitgescholden en nog net niet geslagen. Hopelijk gebeurt dat ook niet."
Er moet volgens Salomé dan ook iets veranderen in het openbaar vervoer. Want er vallen momenteel vijftien à twintig diensten per dag uit, schat hij. "En dat terwijl we al zijn afgeschaald. En als dat in het weekend gebeurt, dan rijdt er bijna geen bus meer. De bezetting is dan namelijk al lager." Keolis, het vervoersbedrijf waar Syntus onder valt, noemt geen exact aantal bussen dat uitvalt, maar laat weten dat gemiddeld zo'n 5 procent niet kan rijden. "Dat betekent dus dat 95 procent wél rijdt", benadrukt een woordvoerder.

Complexe puzzel

Het bedrijf herkent zich niet in het beeld dat Salomé schetst. "Vooropgesteld willen we zeggen dat we het echt onwijs vervelend vinden dat reizigers en daaropvolgend onze chauffeurs de dupe zijn van deze situatie. Dat is niet wat wij willen en elke bus die uitvalt is er één teveel", vertelt de woordvoerder.
Maar de oplossing is volgens haar niet zo simpel. "De meeste chauffeurs waar het hier om gaat werken vijf dagen van zeven uur. Daar kunnen we niet zomaar acht uur van maken, het is geen kantoorbaan waar je gewoon een uur langer kunt blijven zitten. Het is een complexe puzzel, die afhankelijk is van de dienstregeling."
Salome is het daarmee oneens. "Begrijp me niet verkeerd. Ik snap dat dit voor het bedrijf ook een lastige situatie is. Maar er zijn genoeg collega's die 32 of minder uur werken. Door hen een fulltime contract te geven, kun je al de helft van die rituitval afdekken. En we zien dat de regering wil dat zoveel mogelijk mensen voltijds gaan werken, maar de OV-bedrijven bewegen niet. En daar is de passagier de dupe van."

Steun provincie hard nog

De buschauffeurs wijzen niet alleen naar de vervoersbedrijven, maar ook naar de provincie Utrecht. Ze willen graag om de tafel met de provincie om uit te leggen welke ideeën zij hebben om het OV in de regio te verbeteren en hoe hun werkgevers op dit moment met hen omgaan, valt in de eerder genoemde open brief te lezen. Ze zeggen de steun van de provincie hard nodig te hebben om verandering mogelijk te maken.
De provincie laat in een reactie weten geen partij te zijn bij de onderhandelingen. "Dat is een zaak tussen bonden en vervoerders", vertelt een woordvoerder. Volgens haar speelt de provincie wel een rol in het bewaken van de kwaliteit van het openbaar vervoer. "Die staat nu onder druk door de personeelstekorten. Het is in het belang van alle partijen dit zo snel mogelijk op te lossen. Daarom voeren wij indringende gesprekken met de vervoerders en is van de vervoerders geëist er alles aan te doen om de situatie te verbeteren."
Buschauffeur Salome hoopt in ieder geval dat er snel iets verandert. "Als mensen naar school of werk moeten en die bus komt niet opdagen, gaan ze zoeken naar een ander vervoersmiddel. Dan kopen ze een elektrische fiets of een auto. En die mensen zie je daarna niet meer terug in het openbaar vervoer."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.