Deze Utrechtse ondernemers leggen noodgedwongen energierekening bij de klant neer: 'Klanten hebben begrip'

© RTV Utrecht / Claire Hartzuiker
Utrecht - Een aparte toeslag op de bon of een prijsverhoging, je kan het in Utrecht gemakkelijk tegenkomen. Utrechtse ondernemers zien zich genoodzaakt om prijzen te verhogen of een energietoeslag te rekenen vanwege hun energierekening. RTV Utrecht sprak met drie ondernemers die hun klanten wat extra's laten betalen. Ze komen allemaal niet in aanmerking voor energiecompensatie vanuit de overheid.
In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, hebben de meeste klanten begrip voor de beslissing van de ondernemers. Zij willen immers ook niet dat hun favoriete bakker of slager kopje onder gaat. "Sommigen zeggen: doe er maar wat bij", zegt bakker Maurice Rommers. Ook slager Marcel van Es krijgt soms een extra fooitje als hart onder de riem.
Bakker Rommers voerde twee weken geleden een prijsverhoging van acht procent door op alle producten. Hij deed dat onder de noemer 'inflatiecorrectie'. Het grootste gedeelte daarvan is de energieprijs. "Die is vervijfvoudigd", zegt hij. Maar ook boter en eieren zijn een stuk duurder geworden, legt hij uit.

Bij slager Marcel loopt de energietoeslag op

Dat merkt ook slager Marcel van Es. In zijn winkel op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht komen veel vaste klanten. Natuurlijk is niet iedereen blij met de verhoging, maar de manier waarop het wordt doorgevoerd wekt veel begrip. Onder de 10 euro is de energietoeslag 25 cent, tot 25 euro is de toeslag 50 cent en boven de 25 euro is de toeslag 1,10 euro.
Het valt slager Van Es wel tegen dat hij niet in aanmerking komt voor de energiecompensatie vanuit de overheid. "Als je zegt dat je gaat compenseren, doe dat dan ook. Je hóeft het niet te doen", aldus Van Es.

Bordje pasta wordt 1,50 duurder

Oskar Heijdelberg van de Spaghetteria in Utrecht gaat ongeveer op dezelfde manier te werk. Hij rekent 1,50 euro extra per couvert en dat staat duidelijk aangegeven op het menu. Hij heeft een handje vol mails gehad van gasten, maar veelal positief. "Bij een prijsverhoging zijn klanten bang dat het blijft. Op deze manier is de kans groter dat de toeslag eraf kan." Bovendien heeft Heijdelberg het idee dat hij een probleem agendeert. "Omdat je op de bon ziet wat het eigenlijk had moeten kosten, en hoe het nu is." Ook Heijdelberg vertelt dat hij niet in aanmerking komt voor de energietoeslag. "Wij moeten de kosten noodgedwongen doorrekenen.''
© RTV Utrecht / Claire Hartzuiker
Koninklijke Horeca Nederland weet niet precies hoeveel ondernemers de prijzen verhogen. Maar de organisatie vermoedt dat het geen grote getalen zijn. "We hebben hier nog niet veel signalen over ontvangen. Een ondernemer is vrij in zijn prijsstelling en opbouw, zeker als de gast vooraf en helder wordt geïnformeerd."
Bang om veel klanten te verliezen zijn de ondernemers niet, gezien de positieve reacties. Gevoelsmatig vinden we het makkelijker om extra te betalen voor een ervaring, zoals in een restaurant, legt consumentenpsycholoog Maud Ebbekink uit. "Kan je het ontlopen als consument? Dat is vooral het grote verschil." En dat is bij een brood moeilijker dan in een restaurant, aldus Ebbekink.
Dankzij een flyer in de winkel weten de klanten van de bakkerij hoe de vork in steel zit. En die willen ook dat het goed blijft gaan met de bakkerij. "Als klanten reageren, is het meestal positief", zegt Rommers.

Kunnen de prijzen later weer omlaag?

Horecabond KHN benadrukt dat vooral een transparante manier van communiceren belangrijk is en hoopt net als de ondernemers dat het een tijdelijke verhoging is. "De duur en omvang van hogere energieprijzen staan niet vast", benadrukken ze.
Maar kunnen die prijzen dan weer naar beneden? "Wel als de energieprijs weer daalt", zegt bakker Rommers. Ook slager Van Es en horecaman Heijdelberg hopen dat de toeslag er op termijn weer af kan.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.