'Nooit eerder zoveel klachten over NS in oktober'

© RTV Utrecht / Niels Drost
Utrecht - Reizigersorganisatie Rover heeft in oktober fors meer klachten van NS-reizigers ontvangen. Ondanks de herfstvakantie klaagden reizigers over minder treinen die vaak ook nog korter waren. Op het traject tussen Zwolle en Utrecht waren de meeste problemen.
In totaal ontving Rover 2650 klachten in oktober. In september, normaal gesproken de drukste maand op het spoor, lag dat aantal op 1749. Directeur van Rover Freek Bos noemt dat "best bijzonder." De herfstvakantie zorgde ook niet voor een daling van het aantal klachten. "Je verwacht dan dat mensen minder melden omdat ze niet naar school, studie of werk gaan", zegt Bos. Het is de eerste keer dat het aantal klachten in oktober groter is dan in september.
Ongeveer een kwart van de klachten ging over het traject tussen Zwolle en Utrecht. Volgens Bos komt dat omdat NS weliswaar met meer treinen is gaan rijden, maar wel korte. 10 procent van de klachten kwam in het weekend binnen. "Dat is opvallend, omdat NS vaak wijst naar de piekmomenten als grootste oorzaak voor de klachten van reizigers."

Regels loslaten

Een andere oorzaak voor de drukte op het traject Zwolle-Utrecht is dat het op dit moment de enige verbinding is met de Randstad. Door een incident met een hoogspanningskabel is er geen treinverkeer mogelijk tussen Dronten en Lelystad. Dat maakt het traject tussen Zwolle en Lelystad onbruikbaar tot halverwege december.
Bos wil daarom dat NS het besluit om kortere treinen in te zetten heroverweegt. "NS moet alles uit de kast halen om de problemen op te lossen. Eigen regels over hoe lang een trein mag zijn met een enkele conducteur moeten daarvoor worden losgelaten. Natuurlijk zijn er onvoorziene omstandigheden, zoals het incident bij Dronten of werkzaamheden elders. Maar deze klachten geven aan dat de problemen bij NS groter zijn."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.