Slachtoffer wraakmelding hekelt nieuwe tuchtprocedure jeugdzorg
Honderden klachten
Geen knuffel
Wraakmelding door Veilig Thuis
Veranderingen tuchtprocedure jeugdzorg
Per 1 november verandert de manier waarop geklaagd kan worden over jeugdzorgmedewerkers, het zogenoemde tuchtrechtproces. Verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan is de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Vanaf nu zullen de meeste klachten niet meer door het college van toezicht worden behandeld, maar door middel van consultatie. De bedoeling is dat het proces verandert van ‘tucht’ naar ‘leren’. Het SKJ noemt dit de ‘leerroute’.
Het SKJ schrijft: “Eén van de doelen van het tuchtrecht was altijd al dat de jeugdprofessional zou leren van een ingediende klacht. Het huidige tuchtrechtproces wordt door klagers en jeugdprofessionals als zwaar ervaren.” Volgens het SKJ stond de angst voor het tuchtrecht het leren na een ingediende klacht in de weg.
De Commissie van Consultatie (CvC) gaat het gesprek aan met partijen over de klacht. “Deze nieuwe aanpak is sneller, het contact met partijen directer en er is meer aandacht voor leren en reflectie”, meent het SKJ. Het CvC kan geen ‘maatregel’ opleggen, zoals een berisping of iemand verbieden zijn vak nog uit te oefenen. Jacky Stuifmeel, directeur van het SKJ: “Het CvC kan maatwerk toepassen en dus ook opvolging vragen, maar dat hangt van de casus af.”