Drukte bij Utrechtse uitvaartondernemers: 'Vorige week moesten we vijf families teleurstellen'

© Pixabay
Provincie Utrecht - Utrechtse uitvaartondernemingen hebben het een stuk drukker dan normaal. Dat blijkt uit een rondgang van RTV Utrecht. Zo zag uitvaartonderneming DELA het aantal meldingen in Utrecht en omgeving begin deze maand met ruim 10 procent stijgen ten opzichte van wat normaal is.
DELA is een grotere uitvaartonderneming in de regio met meerdere vestigingen. In de tweede week van november krijg de organisatie gemiddeld 4,7 meldingen per dag uit Utrecht en omgeving, waar dat normaal gesproken 4,2 zijn.
Ook landelijk ziet de organisatie die trend: het aantal meldingen ligt doorgaans tussen de 100 en 120, maar de afgelopen tijd zit het vaak tegen die bovengrens aan. "Deze ontwikkeling is al een paar maanden gaande", vertelt woordvoerder Martijn van de Koolwijk van DELA. "In de zomer en de periode erna zien we vaak dat het wat rustiger is, maar eigenlijk hebben we het dit jaar de hele tijd druk gehad."

Verdubbeling

Bij De Zwaan Uitvaarten in Utrecht zagen ze in de tweede week van deze maand zelfs een verdubbeling van het aantal meldingen dat ze normaal gesproken krijgen. Bij de kleine onafhankelijke uitvaartonderneming werken ze volgens het principe dat elke familie door één medewerker wordt begeleid gedurende de hele periode tussen overlijden en de uitvaart.
"Vorige week waren we allemaal aan het werk en hadden we ook nog eens al onze freelancers ingezet, maar alsnog moesten we vijf families teleurstellen", vertelt uitvaartbegeleider Catrien Noppers. Volgens haar is dat niet eerder binnen hun bedrijf voorgekomen.

Repatriëringen

Ook de Islamitische uitvaartorganisatie Amanah in Groenekan heeft het veel drukker dan normaal. "Normaal hebben we zo'n dertig tot veertig overlijdens per maand, nu zijn dat er soms wel zestig. We zien dat het erg is toegenomen en we horen het ook om ons heen van andere collega's", aldus mede-eigenaar Aisha Pijnenburg.
Toch leidt dat niet tot stress. "Het is allemaal te behappen en we doen er gewoon een extra tandje bij. Voor ons is het sowieso anders, want wij verzorgen veel repatriëringen van overledenen. Of je er nu tien, dertig of veertig doet, we kunnen meerdere meldingen van overlijden makkelijk achter elkaar wegwerken. In tegenstelling tot een uitvaart zijn er bij een repatriëring namelijk geen specifieke wensen waarmee we rekening moeten houden."
Johan Rijksen van Rijksen Uitvaartzorg in Veenendaal laat aan RTV Utrecht weten ook een toename te zien, maar maakt er liever geen statistiek van. "Ik vind het niet fijn om het over percentages te hebben als het over mensen gaat. Het gaat om de emotie van de nabestaanden en niet om hoeveel mensen er zijn overleden, dus laten we er geen hype van maken."
Overigens lijkt het niet overal drukker. Zo laat Uitvaartcentrum Woerden De Laatste Eer weten geen opvallende stijging te zien. "We zien nu dat het aantal meldingen wat stijgt, maar dat golft nu eenmaal met de seizoenen, bijvoorbeeld door een griepgolf. Maar we hebben momenteel niet het idee dat het anders gaat dan normaal", laat het uitvaartcentrum desgevraagd weten.

Oversterfte

De drukte bij uitvaartondernemingen is ook terug te zien in cijfers die het CBS eerder deze maand bekendmaakte: in heel oktober zijn namelijk bijna 1800 mensen méér overleden dan verwacht. Dat komt neer op een oversterfte van 16 procent. Volgens het statistiekbureau overleden vooral 65-plussers en mensen die langdurige zorg kregen. Het CBS weet niet wat de doodsoorzaak is van deze mensen; vaak volgt die informatie pas later via een doodsoorzakenverklaring.
Bij DELA hebben ze ook geen idee waarom er sprake is van oversterfte. "Een uitvaartonderneming registreert alleen of er sprake is van een natuurlijke of niet-natuurlijke dood, zoals moord", licht Van de Koolwijk toe. "Daarnaast weten we het alleen als iemand een specifieke doodsoorzaak heeft waar wij rekening mee moet houden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een overleden kankerpatiënt nog radioactief materiaal in het lichaam heeft. Maar dit is informatie die wij niet opslaan of analyseren."

Geen personele problemen

De drukte levert bij de uitvaartondernemingen nog geen personele problemen op. Ook hoeven uitvaarten nog niet te worden uitgesteld. De grotere ketens kunnen bijvoorbeeld bij drukte in een bepaalde regio terugvallen op medewerkers van andere vestigingen. Dat geldt overigens niet voor de kleinere ondernemingen. "Bij ons is het qua drukte wel erg pittig momenteel", zegt Noppers.
Bij de Islamitische uitvaartorganisatie Amanah in Groenekan hebben ze een slimme oplossing als het even wat drukker is. "Onze mensen op de administratie werken ook als chauffeur, dus als het wat drukker is, kunnen zij bijspringen om de overledenen voor repatriëring naar Schiphol te brengen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.