Hoge energierekening betekent sluiting voor viswinkel Zeist: ‘Voelt alsof je op je eigen begrafenis bent’

© RTV Utrecht / Rosan Onderwater
Zeist - Door de hoge energiekosten en inkoopprijzen sluiten steeds meer bakkers en slagerijen hun deuren, maar ook viswinkels hebben het zwaar. Volgens de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) gaat het slecht met de branche. “Er zijn al een aantal visspecialisten die ermee zijn gestopt, maar onze verwachting is dat er nog veel meer viswinkels en viskramen moeten sluiten.” Visspecialiteitenwinkel De Heerlijkheid in winkelcentrum Kerckebosch in Zeist is een van de visspecialisten die noodgedwongen stopt.
Met waterige ogen helpen eigenaren Genita en Erik Wiegmans van Heerlijkheid Visspecialiteiten hun laatste klanten. Na vandaag is de viswinkel definitief gesloten. “De afgelopen week hebben we onze klanten laten weten dat deze zaterdag onze laatste dag is. Deze laatste dagen staan we met een brok in onze keel achter de toonbank. Sinds we het aan onze klanten hebben verteld, voelt het net alsof je op je eigen begrafenis bent. Met pijn in ons hart moeten we er na 17,5 jaar mee stoppen”, vertelt eigenaresse Genita Wiegmans.
Door de stijgende prijzen moet Visspecialiteitenwinkel De Heerlijkheid sluiten
Al een jaar lang was het zwaar voor het stel. “We hebben nog lang geprobeerd om de winkel overeind te houden. Daarom hebben we er in maart voor gekozen om nog maar drie dagen in de week open te gaan en de overige dagen allebei voor een baas te gaan werken, zodat we nog wel inkomsten zouden hebben om de winkel draaiende te houden.” Dat mocht niet baten. De hoge energieprijs heeft ervoor gezorgd dat het onmogelijk werd om de winkel open te houden. Om een faillissement te voorkomen hebben ze ervoor gekozen om de winkel te sluiten.

Groot probleem binnen de branche

Directeur Janneke Keuning van VNV geeft aan dat dit een groot probleem is binnen de branche. “De energiekosten zijn hoog, maar ook veel benodigdheden zoals olie, meel en verpakkingsmaterialen worden steeds duurder. Daarnaast is de prijs van de vis verhoogd en dat komt voor een deel omdat de Nederlandse kotters, door hoge brandstofkosten, niet meer uitvaren. Wat zorgt voor een schaarste aan vis. Sommige winkels die nog een vast energiecontract hebben redden het nog, maar als die straks aflopen vrezen we dat veel zaken het niet zullen redden.”
Naast de hoge prijzen hebben consumenten ook steeds minder te besteden en kunnen klanten ervoor kiezen om een diepvriesvis uit de supermarkt te kopen in plaats van een verse vis van de visboer. “De omzet staat daarmee onder druk. Wat we zien is dat veel ondernemers op dit moment nauwelijks meer een eigen inkomen hebben. De prijsverhoging aan de inkoopkant, nemen de ondernemers vanuit eigen winst weg, om zo geen klanten te verliezen. Daardoor valt er op dit moment geen winst uit de zaak te halen”, legt Keuning uit.

Geen klanten kwijtraken

Dat geldt ook voor Piet van Zuilen van Vishandel Vossole in Zeist. Hij kiest ervoor om de visprijs laag te houden, om zo geen klanten kwijt te raken. “De inkoopprijs van vis is enorm gestegen. Nu betaal je bij onze winkel nog 4 euro voor een portie kibbeling, maar als je naar de inkoopprijs kijkt zou ik daar eigenlijk 8,50 voor moeten vragen. Dat doe ik niet, omdat ik dan al mijn klanten wegjaag.”
Door de prijzen aantrekkelijk te houden voor klanten, hoopt hij deze periode te kunnen overleven. “Samen met de klanten proberen we er het beste van te maken. Zij hebben zelf ook te maken met de stijgende prijzen. Sommige vissoorten zijn extreem duur geworden. Als ik een bepaalde vis te duur vind, dan koop ik het niet meer. Dat betekent dat we sommige vissoorten niet meer in ons assortiment hebben. Dat kunnen we dan uitleggen aan onze klanten en zo proberen we deze tijd door te komen”, zegt Van Zuilen.
Trouwe klanten van Genita en Erik komen nog een laatste keer langs om ze te bedanken en gedag te zeggen. "Bedankt dat u al die jaren klant bij ons bent geweest. We zullen je niet vergeten. Niet gaan huilen hoor, dan moet ik ook", zegt Genita tegen een vaste klant. De klanten hebben het er ook moeilijk mee en komen ook deze zaterdag nog langs om voor de allerlaatste keer een visje te halen bij Genita en Erik. "Ik ga tot het gaatje, want ik zal jullie erg missen", zegt een klant die met een kusgebaar de winkel uit loopt.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Slotstad RTV

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.