Vrachtwagenchauffeurs pleiten voor meer parkeerplekken: 'Er ontstaan onveilige situaties'

© Marc van Rossum du Chattel / Truckstar
Provincie Utrecht - Geen plek om te slapen, geen toiletvoorzieningen of alleen voor een hoge bijdrage per dag kunnen rusten. Vrachtwagenchauffeurs zijn klaar met de erbarmelijke omstandigheden waarin ze naar eigen zeggen werken in Nederland. Daarom bieden ze vanmiddag een petitie aan in de Tweede Kamer.
Chauffeur Hans Plaggenmars rijdt vanmiddag vanaf de verzorgingsplaats Hellevliet in Harmelen naar de Tweede Kamer om de petitie aan te bieden. Hij doet al dertig jaar dit werk, maar ziet de afgelopen tien jaar de voorzieningen voor chauffeurs enorm teruglopen. "Er is een chronisch tekort aan parkeerplaatsen. Als je in de avond ergens aan komt rijden, dan is er eigenlijk al geen plek meer."

Gevaarlijke situaties

Daardoor gaan chauffeurs op plekken staan waar dat niet mag en ze het zelf vaak ook niet willen, vertelt Plaggenmars. "Zo staan ze op de vluchtstrook en bij op-en afritten van parkeerplaatsen. Dit levert gevaarlijke situaties op en ook de kans om weggestuurd te worden of een boete te krijgen."
Ook chauffeur Dave Bok uit Soesterberg staat achter de petitie. Hij heeft vaak veel moeite met een parkeerplek vinden. "Op de industrieterreinen zijn we meestal niet welkom, veel gemeenten hebben parkeerverboden, op bewaakte plekken is het erg duur en mag je als chauffeur met gevaarlijke stoffen niet staan. Dus wijken we uit naar onveilige plekken of waar het eigenlijk niet mag."
Naast dat het onhandig is, is het tekort aan plekken ook gevaarlijk. "Als jij je nachtrust niet kan pakken en de volgende dag een ongeluk krijgt, ben jij verantwoordelijk omdat je over je rijtijd bent gegaan."
Vrachtwagenchauffeurs Hans Plaggenmars, Justin Klaui en Dave Bok
Vrachtwagenchauffeurs Hans Plaggenmars, Justin Klaui en Dave Bok © Robert Jan Booij

Controle

Chauffeurs mogen voor de wet een bepaald aantal uren per dag rijden, dit om ongelukken te voorkomen. Om dit te regelen, zijn chauffeurs verplicht te rijden met een tachograaf. Dat is een apparaat dat de snelheid en rijtijden van een voertuig vastlegt. Het wordt gebruikt om te controleren of chauffeurs zich aan de afgesproken werkuren houden.
"Als de tachograaf aangeeft dat je bijna aan je maximaal aantal uren zit, moet je binnen 10 minuten op een rustplaats zijn. Terwijl die heel lastig te vinden zijn. Alleen wordt dan wel geregistreerd dat we nog aan het rijden zijn. Ook files en laden en lossen worden in deze uren meegenomen. Zo zijn we de dupe van dat apparaat. Maar we kunnen gewoon geen rustplek vinden!", vertelt Bok.

De politiek

De petitie die Hans Plaggenmars heeft opgezet is inmiddels gesloten, maar heeft 1884 handtekeningen verzameld. Dat is een groot deel van de vrachtwagenchauffeurs die daadwerkelijk moeten overnachten voor hun werk.
Met de petitie wil Plaggenmars ervoor zorgen dat de parkeervoorzieningen landelijk geregeld worden voor chauffeurs. "Er moet iemand verantwoordelijk zijn voor de gehele parkeerproblematiek. Dat moet Rijkswaterstaat zijn of het ministerie." Volgens Plaggenmars moeten de huidige parkeerplekken zo'n vijf a tien keer zo groot worden.
Daarnaast hoopt hij aandacht te krijgen voor de slechte hygiëne. "We staan vaak langere tijd achterelkaar ergens te rusten. Maar 's nachts zijn de tankstations gesloten. Waardoor we niet naar de wc kunnen. En er zijn maar heel weinig douchevoorzieningen."
De gehele transportsector wordt ondergewaardeerd volgens Plaggenmars. "Mensen willen wel de lusten van de transportsector, maar niet de lasten, en daar zijn de chauffeurs in het transport de dupe van, terwijl chauffeurs gemiddeld structureel de meeste overuren maken van alle beroepsgroepen."
Vrachtwagenchauffeurs pleiten voor meer parkeerplekken: 'Er ontstaan onveilige situaties'

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.