Te veel onkruid, te grote struiken: IJsselstein neemt de groenvoorziening maar weer in eigen handen

© Pixabay
IJsselstein - Het leek IJsselstein een goed idee: de groenvoorziening niet meer zelf doen, maar overdragen aan afvalverwerker RMN. Maar ruim 10 jaar na die beslissing, draait de gemeente het weer terug. Het werd een potje, inclusief te veel onkruid en niet goed onderhouden bomen. “In plaats van dat het vóóruit ging, ging het er op straat juist van achteruit”, zegt wethouder Peter Bekker.
Reinigingsdienst Midden Nederland (RMN) is goed in afval, maar in groen “niet zo”, zo drukt de wethouder het voorzichtig uit. Inwoners klagen al jaren over de groenvoorziening in hun stad. Niet goed genoeg gesnoeid, onkruid blijft op te veel plekken gewoon staan en oudere bomen worden bijvoorbeeld nauwelijks bijgehouden.
Bekker herkent het beeld. En dus moet het anders, en snel ook. “Het is een fijne organisatie, maar ik vrees dat ze het aansturen van de groenvoorziening niet aankonden.” De vraag is wel: waarom heeft het zo lang geduurd voor de gemeente IJsselstein ‘het groen’ weer terug wilde nemen? En gaan ze het zelf wel beter doen?

'Ging er niet op vooruit'

Om daarop antwoord te geven moeten we terug in de tijd. Het begon allemaal in 2010. IJsselstein wilde zoveel mogelijk uitvoerende taken extern gaan uitzetten, vertelt Bekker. Zo werd de afvaldienst overgezet, evenals de diensten die bijvoorbeeld de stoeptegels in de gaten houden. En dus ook: de groenvoorziening.
“Het was het idee dat we zelf voor andere dingen juist meer tijd over zouden houden, als we dit uit handen hadden gegeven. Maar toen we eenmaal een paar jaar onderweg waren, zagen we dat de leefomgeving er niet op vooruitging.”
Ik hoop niet dat inwoners verwachten dat we op 2 januari alles aan kant hebben
Peter Bekker, wethouder IJsselstein
Samen met de andere gemeenten waar de RMN opereert – Soest, Baarn, Nieuwegein, Bunnik en Zeist – zou IJsselstein de groenvoorziening uit handen geven, vervolgt de wethouder. Maar, je voelt het aankomen: die gemeenten volgden niet. “En daardoor kon de RMN waarschijnlijk ook niet zoveel ervaring op doen.”
Dan kun je zeggen: als het niet bevalt, had je toch al jaren eerder de stekker eruit kunnen trekken? Maar zo simpel is het niet, aldus Bekker. “Wat dan? Je moet wel een goed plan hebben hoe je het zelf beter wil gaan doen. En dat hebben we nu gelukkig wel.”

Twintig man terug

Alle werknemers van RMN die nu op de IJsselsteinse groenvoorziening zitten, komen weer terug in dienst bij de gemeente. Dat gaat om twintig man. Ook de groenauto’s en het materieel worden overgenomen. “We hebben mensen in dienst genomen die echt álles van groen weten. Zij hebben ook plannen over hoe we bomen en struiken kunnen inzetten in een veranderend klimaat, bijvoorbeeld.”
Gaan de IJsselsteinse straten er dan ineens op vooruit? Nou, zó hard moet je ook niet van stapel lopen, zegt Bekker. “Ik hoop niet dat inwoners verwachten dat we op 2 januari alles aan kant hebben. Maar inderdaad, stapje voor stapje wordt het er hier weer een stuk mooier op.”

Reinigingsdienst Midden Nederland is om een reactie gevraagd, maar die heeft RTV Utrecht nog niet ontvangen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.