Supermarktdeskundige Rabobank: 'Prijzen zullen in 2023 nog meer oplopen'

© Pixabay
Utrecht - Van een tros bananen tot een pak frisdrank en van een fles rode wijn tot een liter zonnebloemolie: zo goed als alle prijzen van supermarktproducten rijzen de pan uit. En volgens Sebastiaan Schreijen, supermarktdeskundige bij de Rabobank, zet de stijging ook volgend jaar door. "Er komt nog een flinke hap bij."
De prijsstijgingen in de winkelschappen zijn al even aan de gang, maar de consument wordt er nog elke dag mee geconfronteerd. En niet alleen van voedsel, maar ook van non-food-producten als afwasmiddel en shampoos.

Breed spectrum

Schreijen ziet de grootste toename in producten waarin olie is verwerkt. "Denk aan margarine en mayonaise. Hier zie je soms wel prijsstijgingen tot veertig procent. Maar ook in producten als vlees, koffie en wijn lopen de percentages alsmaar op."
Vanaf vorig jaar zomer zag Schreijen zo goed als alle kosten over een breed spectrum stijgen. Niet alleen in de supermarkt, maar ook kijkend naar energie, transport en personeel. "Eigenlijk zijn álle kosten voor de voedingsmiddelenproducent gestegen, en hard ook."

Verdere versobering

De supermarktdeskundige verwacht dat ook volgend jaar die stijging nog doorzet, omdat ook voor de ondernemer alles duurder wordt. "Er komt zeker nog een flinke hap bij. Voedselproducenten vragen steeds hogere prijzen. En als ik kijk naar de kosteninflatie die zij hebben dan krijgen zij die niet volledig vergoed."
Om die juist wél of in ieder geval meer vergoed te krijgen, en dus ook meer winst over te houden, zullen ze hogere prijzen voor hun producten vragen. Eerder dit jaar leidde dat al tot ruzies tussen leveranciers en supermarkten. De een vraagt hogere prijzen, de ander wil dat niet betalen. Schreijer: "Als gevolg daarvan zal er een verdere versobering van het assortiment plaatsvinden. Dat je als klant niet uit bijvoorbeeld vijf, maar drie producten kunt kiezen."

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.