Schiphol Group heeft boeren uitgekocht voor meer stikstofruimte

© RTV Urtrecht / Marc van Rossum du Chattel
Provincie Utrecht - De Schiphol Group heeft al meerdere boeren uitgekocht om zo meer stikstofruimte te krijgen voor luchthaven Schiphol en Lelystad Airport. Dat bevestigde een woordvoerder van de luchthavenuitbater na berichtgeving door NRC. Het gaat volgens de woordvoerder om een aantal veehouders in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht.
Voor Lelystad Airport draait het om een aantal veehouders rond het Naardermeer en op de Veluwe. Schiphol meldt geen details over hoeveel veehouders, geld en stikstofruimte er met die uitkoopregelingen zijn gemoeid. Met het uitkopen van boeren wil de Schiphol Group natuurvergunningen verkrijgen.
Dat bedrijven en overheidsdiensten zelf boerderijen opkopen is omstreden. Het kabinet wil een voorkeursrecht verkrijgen bij de uitkoop van boeren en andere bedrijven voor hun stikstofvergunning. Dat zou moeten leiden tot meer regie in het beleid.

'Kwalijke zaak'

Directeur Marjolein Demmers van de Utrechtse organisatie Natuur & Milieu noemt het een "heel kwalijke zaak". "Nederland heeft nu eerst fikse stikstofreductie nodig voor de natuur. Dat betekent zeker geen uitruil van stikstofuitstoot van boeren naar de luchtvaart." Demmers zegt dat alle sectoren een bijdrage moeten leveren aan het verminderen van stikstofuitstoot, ook de luchtvaart. Dat Schiphol Group boeren wil uitkopen om zelf extra stikstofruimte te creëren vindt Natuur & Milieu "cowboygedrag".
Schiphol zei eerder op de dag nog voorstander te zijn van een gecoördineerde aanpak vanuit de overheid. Het kabinet wil de plannen in 2023 uitwerken en Schiphol zei dan te kijken "wat dit precies betekent voor onze stikstofopgave en ons initiatief om veehouders te benaderen". Tot er meer duidelijkheid is wil de luchthavenuitbater blijven werken aan "maatregelen voor de aanvraag van een natuurvergunning, volgens het huidige beleid".
De beslissing om van Lelystad een overloopluchthaven voor Schiphol te maken stamt al uit 2008. De opening van Lelystad was door de coronacrisis al uitgesteld en liep mede door de trage voortgang van de formatie verdere vertraging op. Ook het politieke draagvlak voor de capaciteitsuitbreiding voor de Nederlandse luchtvaart is de laatste tijd flink afgenomen. De bedoeling is, als Lelystad opengaat, dat jaarlijks maximaal 45.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Maar volgens een eerdere ontwerpvergunning van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij zou dit op basis van de wet op de natuurbescherming om maximaal 10.000 vluchten gaan.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.