Verdachten van bankhelpdeskfraude aangehouden na melding van argwanend slachtoffer in Leusden

archieffoto als voorbeeld
archieffoto als voorbeeld © Politie Woerden Facebook
Leusden - Dankzij het gezonde wantrouwen van inwoner van Leusden zijn in september meerdere verdachten van bankhelpdeskfraude aangehouden. De Leusdenaar werd gebeld door iemand die zich voordeed als medewerker van zijn bank. Er zou iets mis zijn met zijn bankrekening en er zou met spoed iemand langskomen om de pinpas op te halen. Omdat de Leusdenaar het niet vertrouwde, meldde hij het verdachte telefoontje bij de politie.
Agenten gingen op 22 september bij het huis van de melder posten. Een jonge man die de bankpas kwam ophalen, zat in een auto met twee anderen. In die auto lagen meerdere bankpassen die niet van de inzittenden waren. Vandaag stond de bestuurder van de auto voor de rechter.

Acht aangiftes

Het Openbaar Ministerie verdenkt de 20-jarige man uit Diemen in totaal van acht soortgelijke gevallen van oplichting, in een periode van ruim een maand. Op dezelfde dag in september werden bij nog twee adressen in Leusden en bij iemand in Landsmeer bankpassen opgehaald. En aan de hand van zijn telefoongegevens werd de verdachte uit Diemen door de politie aan nog meer gevallen gelinkt.
In september werden in Culemborg, Harmelen en Laren mensen overgehaald om hun bankpassen en pincodes aan een nepbankmedewerker mee te geven. Een maand eerder was iemand in Baarn het slachtoffer van de oplichters. Volgens het Openbaar Ministerie zijn de meeste gedupeerden kwetsbare ouderen.

Groter onderzoek

De bestuurder heeft tot nu toe niets over de verdenkingen willen zeggen. Bij zijn eigen rechtszaak schitterde hij vanochtend door afwezigheid. Volgens zijn advocaat zegt hij dat hij alleen chauffeur was en dat hij verder niets met de oplichtingspraktijken te maken heeft. Hij vroeg de rechtbank om zijn cliënt in afwachting van het proces vrij te laten, maar vanwege de vele verdenkingen en zijn zwijgzaamheid besloot de rechtbank dat hij voorlopig blijft vastzitten.
De man die in Leusden de pas kwam ophalen, heeft destijds direct een bekentenis afgelegd. Hij mag zijn proces in vrijheid afwachten. Dat geldt ook voor een andere verdachte, die de slachtoffers als zogenaamde helpdeskmedewerker van de bank zou hebben opgebeld. Het is nog niet duidelijk wanneer de zaak tegen de verdachten inhoudelijk wordt behandeld. Het onderzoek naar de oplichtingspraktijken van het drietal loopt nog en maakt volgens de officier van justitie deel uit van een groter geheel.

In opkomst

Volgens de politie is zogenoemde bankhelpdeskfraude al langere tijd in opkomst. Criminelen maken vele tientallen miljoenen euro's per jaar buit en dat bedrag stijgt voortdurend. De politie maakte zich grote zorgen over het toenemende aantal zeer jonge daders. Uit alle delen van Nederland komen meldingen over bankhelpdeskfraude. De laatste tijd opvallend veel uit de noordelijke provincies.
De rechtszaak tegen de man uit Diemen wordt eind maart vervolgd. Mogelijk besluit hij in de tussentijd alsnog een verklaring af te leggen. De officier van justitie gaf hem vandaag een laatste kans om mee te werken aan een verhoor bij de politie.

Bij bankpashelpdeskfraude bellen oplichters mensen thuis op en doen zij zich voor als bankmedewerkers. Ze maken mensen wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Iemand die zogenaamd van de bank is moet de pinpas met spoed bij hen thuis ophalen en de slachtoffers hun pincode ontfutselen. Daarna wordt het geld snel weg gepind. Andere slachtoffers wordt gevraagd om software te installeren op hun computer, waardoor de fraudeurs op afstand mee kunnen kijken en handelingen kunnen uitvoeren via de computer. Daarna wordt vaak gevraagd om het hele saldo over te boeken naar een ‘veilige kluisrekening’. Dat is dan natuurlijk een rekening van de oplichters. Meer over het herkennen van deze vorm van fraude leest u op veiligbankieren.nl

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.