Buschauffeurs Keolis geven bedrijf het rapportcijfer 4, flinke onvrede over diensten en uitvallende ritten

© Pixabay
Provincie Utrecht - Een te hoge werkdruk, gebroken diensten, uitvallende ritten en agressie van reizigers zorgen voor onvrede bij buschauffeurs van vervoerder Keolis. De medewerkers geven het bedrijf een rapportcijfer van een 4,1. Dit blijkt uit een enquête van vakbond FNV onder ruim 300 chauffeurs, de helft van alle Keolis-medewerkers in de provincie Utrecht.
De roosters krijgen van de chauffeurs met een cijfer van 5,5 nét een voldoende, maar verder regent het bijna alleen maar onvoldoendes in de vragenlijst. De diensten krijgen een 5, de gebroken diensten een 3,8. Ook de schoonmaak van zowel de bus als de pauzelocatie zou te wensen overlaten. De chauffeurs beoordelen dit met een cijfer van een 3,7 en 3,4.

De onvrede bij buschauffeurs speelt breder en kwam eerder al tot uiting in een conflict over de cao-streekvervoer, waar de buschauffeurs onder vallen. De chauffeurs willen waardering van hun werkgever terugzien in de lonen. De laatste cao-onderhandelingen met FNV op 10 januari liepen op niets uit. Daarom staken buschauffeurs in het hele land op 19 en 20 januari. Ook personeel van Keolis zal meedoen aan die acties.

Op de vraag wat er in de diensten zou moeten veranderen, antwoorden Keolis-medewerkers bijvoorbeeld dat de tijden te krap zijn, en dat er meer ruimte moet zijn voor plaspauzes. FNV-bestuurder sector Streekvervoer Lutz Kressin: "De rijtijden zijn zo krap dat de chauffeurs overal te laat zijn. Dan komen ze bij een halte aan waar ze al vertrokken moesten zijn, en daar staan dan buiten nog tien mensen te wachten. Ook vallen er veel ritten uit." Op de vraag hoe de rituitval wordt ervaren, geven de medewerkers een krappe 4.
Door die rituitval is er meer overlast en agressie in de bus, zegt zo'n 70 procent van de chauffeurs. Kressin: "Soms is het verbaal geweld, maar fysiek geweld komt ook voor. Bij licht verbaal geweld kun je misschien denken: daar moet je tegen kunnen. Maar als dat de hele dag door zo gaat, dan loopt de emmer een keer over."

Personeelstekorten

Net als veel bedrijven kampt ook Keolis met personeelstekorten. Er zijn vijfhonderd chauffeurs in dienst, terwijl dit er volgens de FNV-bestuurder eigenlijk 550 zouden moeten zijn. Maar de problemen kunnen hier niet volledig aan worden geweten, vindt Kressin. "De dienstregeling wordt afgeschaald door overmacht, terwijl je zou zeggen dat je in een grote stad als Utrecht het ov juist zou moeten uitbreiden. Ondertussen zijn er uitzendkrachten die best een vast contract zouden willen en parttimers die best fulltimer willen worden. Dat gebeurt niet omdat dan de flexibiliteit verloren gaat."
In de enquête zegt bijna 15 procent meer te kunnen en willen werken. "Het lijkt misschien weinig, maar dat zijn toch al 45 mensen. Dan heb je aan uren toch al snel zo'n 6 fulltime contracten opgevuld. De werkgever kijkt vooral naar de efficiëntie en flexibiliteit en niet naar wat het personeel nodig heeft", concludeert Kressin. Volgens de FNV-bestuurder kampt de Utrechtse vervoerder Q-buzz met soortgelijke problemen.
Vervoerder Keolis reageert dat ze niet bekend zijn met het onderzoek van de FNV en de manier van uitvragen. "Het betreft een anonieme enquête die iedereen kon invullen. Wel herkennen we enkele onderwerpen, zoals de werkdruk. Deze komen ook terug in ons interne onderzoek welke we jaarlijks uitzetten onder onze eigen medewerkers. In dit onderzoek liggen de cijfers hoger. We herkennen ons dus niet in deze negativiteit", laat een woordvoerder weten.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.