Waarom is je elektrische auto opladen in Utrecht duurder dan in Rotterdam? 'Dat komt door andere contracten'

© RTV Utrecht / Marc van Rossum du Chattel
Utrecht - De prijs voor elektriciteit aan een Utrechtse laadpaal is veel hoger dan in andere steden. Dat komt doordat Rotterdam en Den Haag langlopende contracten hebben, en in Utrecht de prijs elk kwartaal wordt aangepast. Dat zei wethouder Eva Oosters in het wekelijkse vragenuur, na vragen van de PvdA.
Het AD berichtte vorige week dat het voor een Utrechter goedkoper is om naar Rotterdam te rijden, en daar je auto op te laden, dan je stekker in een Utrechtse paal te steken. Het leidde tot verbazing bij elf Utrechtse gemeenteraadsfracties. Die wilden van Oosters (Student & Starter) weten hoe dat mogelijk is.

Lange termijn

De wethouder wijdt het verschil aan andere contracten die er zijn. “Dat steden als Den Haag en Rotterdam nog een lagere laadprijs hebben, heeft te maken met het moment van afsluiten van de contracten met aanbieders in die steden en met het moment dat ze een elektriciteitscontract hebben afgesloten met een vaste prijs voor meerdere jaren.” Rotterdam en Den Haag hebben volgens de wethouder zo’n vast langlopend contract. Oosters hoopt dat deze verschillen in de toekomst minder voorkomen en is daarvoor in overleg met andere steden, regio’s en het Rijk.
Toch erkent de wethouder dat de prijzen in Utrecht relatief aan de hoge kant zijn. Ze zegt niet blij te zijn met die hoge prijzen, maar geeft aan dat als de elektriciteitsprijs stijgt dat dan ook de prijs aan de laadpaal stijgt. Oosters zei de gemeenteraad toe dat ze met de vier Utrechtse aanbieders in gesprek zal gaan om te kijken of die collectief bereid zijn om de prijs te verlagen.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.