FC Utrecht krijgt slimme technologie tegen discriminerende spreekkoren

© RTV Utrecht
Utrecht - De KNVB en overheid hebben de pilot om met behulp van slimme technologie racistische en discriminerende spreekkoren tegen te gaan uitgebreid met een vierde project bij FC Utrecht en ADO Den Haag. Afgelopen zomer startten al proeven in de stadions van Feyenoord, PEC Zwolle en PSV.
Het doel van het project bij ADO Den Haag en FC Utrecht, dat tot het einde van dit jaar loopt, is om te zorgen voor audiovisueel materiaal waarmee aanstichters sneller kunnen worden opgespoord. Tot nu toe schoten beschikbare videobeelden in combinatie met geluidsopnames te vaak tekort als bewijsmateriaal, waardoor daders na racistische en discriminerende spreekoren vrijuit konden gaan.
De basis van de slimme technologie is ruim tien jaar geleden samen met TNO ontwikkeld en toegepast in het stadion van ADO Den Haag. Nu wordt het doorontwikkeld in kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. De pilot is onderdeel van 'Ons Voetbal Is Van Iedereen', het plan van de overheid, KNVB, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie om racisme en discriminatie in het voetbal aan te pakken. Het project werd opgezet na de racistische bejegening eind 2019 door aanhangers van FC Den Bosch van toenmalig Excelsior-speler Ahmad Mendes Moreira. Het bleek indertijd onmogelijk om alle daders in Den Bosch te straffen vanwege gebrek aan bewijs, omdat moeilijk vast te stellen was wie strafbare dingen had geroepen.

Andere pilots

Het project met slimme technologie bij Feyenoord is gericht op de aanleiding tot ongewenst gedrag en welke triggers er zijn. Ook is de pilot gericht op het in de kiem smoren van ongewenst gedrag.
Bij PSV worden geluidscamera’s in het stadion ingezet om de betrokkenheid en het enthousiasme van de fans te meten en lokaliseren. Door deze informatie live terug te koppelen naar de fans, denkt het consortium de supporters te motiveren om de club op een positieve manier aan te moedigen en meer mee te zingen: ‘fan engagement’. De technologie kan gelijktijdig ingezet worden om met artificial intelligence afwijkend geluid te signaleren (anomaliedetectie). Een menselijke ‘operator’ kan vervolgens live of achteraf gericht luisteren en indien nodig actie ondernemen.
In het station van PEC Zwolle wordt de toegang van een bezoeker aan een stadion via een app gekoppeld aan een persoonlijk ticket. "Met deze app zet de club een verdere stap in het optimaliseren van stadiontoegang, hebben supporters hun tickets altijd digitaal en biedt het mogelijkheden om supporters direct te informeren met relevante updates rondom het stadionbezoek", aldus de KNVB. Verder wordt bij een aantal wedstrijden van PEC getest hoe aanvullende nieuwe technieken, zoals Artificial Intelligence en Machine Learning, de fanbeleving en de sociale veiligheid in het stadion kunnen verbeteren.

Heb je een tip of opmerking? Stuur ons je nieuws of foto via WhatsApp of mail.